tips concentratie kind

Een van de vooronderstellingen waar NLP vanuit gaat, is:

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar.

Ik denk dat weinig mensen dit zullen tegenspreken: natuurlijk helpt het als je een fit lichaam hebt, dat je je geestelijk sterker voelt. En andersom kan ook gebeuren: een positieve instelling kan je lichaam sneller laten herstellen. In dit blog wil ik je laten zien hoe je dit principe ook bij je kind kunt toepassen: 10 praktische lijf-tips waarmee je de concentratie bij je kind helpt vergroten.

Via het lijf vergroot je je concentratie

Wist je dat je met een trieste, gebogen, ingezakte lichaamshouding heel moeilijk aan iets leuks kan denken? En met opgeheven hoofd en een glimlach op je gezicht zal het je niet goed lukken om aan iets vervelends te denken. Zó werkt de invloed van je lijf door in je geestelijke gesteldheid. Daarom is het goed om ook iets van ‘lijf-werk’ te doen, als je het ‘hoofd-werk’ wilt verbeteren. In de training ‘Ik leer leren’ doen we met kinderen ook regelmatig lichamelijke oefeningen die de concentratie helpen verhogen. Naast bewegen is plezier ook belangrijk. Ga deze oefeningen gewoon eens proberen met je kind en maak er gezellige 1-op-1-tijd van!

10 oefeningen waarmee je kind beter leert concentreren

  1. boek hoger houdenWist je dat het lezen gemakkelijker gaat als je de tekst op ooghoogte voor je houdt, of zelfs hoger (zodat de ogen omhoog draaien)? Laat je kind eens een stukje hardop lezen op de ‘gewone’ manier en dan nog eens met het boek hoog, bij veel mensen maakt dit een enorm verschil!
  1. Als je kind onzeker of bang is, laat het dan oefenen met zijn of haar houding: het staan met een rechte rug, kin omhoog, benen stevig op de grond: als een boom die je niet om kunt duwen (duw er maar eens tegen!). Dit is ook een krachtige oefening om het zelfvertrouwen te vergroten.
  1. Laat je kind regelmatig even flink bewegen, de hartslag opvoeren, voor het weer verder leert. Even de trap op en af, een rondje om het huizenblok rennen. Daarna kan het veel gemakkelijker leerstof in zich opnemen.
  1. lemniscaat concentratie kindLaat je kind de lemniscaat tekenen: zo’n horizontale acht. Gewoon met de vingers in de lucht voor het gezicht, of op een papier. Uit onderzoek blijkt dat de ‘corpus callosum’ (de verbinding tussen de linker- en rechter hersenhelft) hiervan groter kan worden, waardoor de twee helften beter gaan samenwerken.
  1. Doe samen met je kind een ademhalingsoefening: diep in- en uitademen, op zo’n manier dat de buik opbolt. Met je aandacht de lucht volgen: bedenk samen wat voor leuks je ínademt en wat voor minder leuks je loslaat bij elke uitademing.
  1. Een oefening in mindfulness, focussen op 1 ding: pak een stuk fruit en onderzoek het van alle kanten: kijken, voelen, ruiken. Telkens als je aan andere dingen gaat denken, je aandacht weer terugbrengen naar: hoe ziet hij eruit, wat zie ik voor speciaals hoe voelt hij in mijn hand, hoe ruikt hij: zo train je het focussen. Doe daarna je ogen dicht en probeer je alle sensaties van net te herinneren: wat zag je, wat voelde je, wat rook je…
  1. Laat je kind gemakkelijk zitten, en met gesloten ogen een paar keer diep in- en uitademen. En laat het dan in gedachten terug tellen van 100 naar 1. Als je bij 1 bent, is je hoofd helemaal opgefrist om aan het werk te gaan.
  1. Een lekkere bewegingsoefening: ga staan en raak met je linkerhand of linkerelleboog je rechterknie en terug; en herhaal het met je rechterhand/-elleboog en linkerknie. Leuk ook om op muziek te doen, of zelfs op de trampoline!
  1. Teken op een vel papier symmetrische vormen met twee handen tegelijk: cirkels, lijnen, puntjes, rechthoeken, groot, klein, als links en rechts maar hetzelfde doen. Dit kun je ook in de lucht doe met je vingers.
  1. oefening concentratie kindAanspannen en loslaten: span alle spieren in je lijf aan, je benen, billen, buik, armen, schouders, en al je gezichtsspieren, en laat alles in één keer helemaal los. En herhaal dat een paar keer en voel de ontspanning door je lijf stromen. Je zult merken dat de concentratie daarna langer en intenser is.

Laat eens weten in het commentaar onder dit blog welke oefeningen bij jullie in huis werken!

 

 

 

One Thought to “10 lijf-tips voor betere concentratie bij je kind”

  1. Fijne oefeningen. Voor bijna alle leeftijden . Ook voor mij.
    Dank!

Leave a Comment