beertjes meichembaum werkhouding

 

Toen onze zoon in groep 4 zat en moeite had met concentreren, plakte zijn juf 4 beertjes op zijn tafel. Die moesten hem helpen met de juiste werkhouding. Nu jaren later als kindercoach maak ik zelf ook gebruik van deze beertjes. Ze hebben zelfs een naam: de Beertjes van Meichenbaum. In dit blog lees je hoe ze werken en kun je de plaatjes ook downloaden voor bij jou thuis.

Werkhouding verbeteren

‘Werkhouding’ is een veelgehoorde term in tienminutengesprekken op school. Het begint al in de onderbouw, maar zelfs bij het schooladvies naar de middelbare school is de werkhouding medebepalend. In al deze jaren is het kind druk bezig om deze houding te ontwikkelen en moet het een hoop dingen leren:

  • luisteren naar de instructie
  • een beeld vormen van wat er gevraagd wordt
  • zichzelf aan het werk zetten
  • aandacht bij een taak houden
  • reactie kunnen inhouden
  • zelfstandig werken
  • allerlei manieren van afleiding weerstaan
  • het eigen werk controleren en zo nodig verbeteren
  • reflecteren hoe het gegaan is

Niet gek dat dit allemaal nog niet vanzelf gaat bij een kind van een jaar of 6-8! De een ontwikkelt deze vaardigheden ook sneller dan de ander. Het is vooral voor ouders en leerkrachten de vraag: hoe kan ik dit kind helpen om deze zaken te ontwikkelen?

 

De beertjes van Meichenbaum

Deze beroemde ‘Beertjes van Meichenbaum’ bestaan al jaren en worden vaak met succes ingezet op school. Ze maken voor het kind inzichtelijk dat een goede werkhouding bestaat uit 4 fases:

  1. Wat moet ik doen? Wat moet ik kunnen/denken? Wat verwacht de juf/meester/papa/mama?
  2. Hoe ga ik het doen? Wat doe ik eerst, wat daarna? Hoeveel tijd heb ik nodig, hoeveel tijd krijg ik?
  3. Ik doe mijn werk: ben ik goed bezig?
  4. Ik kijk mijn werk na: heb ik het goed gedaan? Heb ik bereikt wat ik wilde? Wat kan ik de volgende keer beter doen?

beertjes meichembaum werkhouding stap 1

beertjes meichembaum werkhouding stap 2
beertjes meichembaum werkhouding stap 3
beertjes meichembaum werkhouding stap 4

 

Als ik de beertjes in mijn praktijk inzet, leg ik eerst uit hoe het werkt. Daarna geef ik het kind een opdracht. Bijvoorbeeld om iets te bouwen of te tekenen. En dan gaan we stap voor stap de 4 stappen na, om de opdracht goed te voltooien: dus eerst nadenken, plan van aanpak maken, aan de slag gaan en steeds checken of je het goed doet, en achteraf controleren of je het goed hebt gedaan. Deze manier van werken geeft een kind structuur in hoe het dingen aanpakt. Ik geef gelamineerde plaatjes van de beertjes mee aan het kind, zodat het deze op de tafel op school (of in het laatje) kan leggen.

En middelbare scholieren?

Op zich zijn de 4 stappen van de beertjes natuurlijk voor iedereen toe te passen. Als ik een blog schrijf, of als ik een factuur maak, dan ben ik automatisch met deze stappen bezig. En een brugklasser kan ze doorlopen om bijvoorbeeld een planning van het huiswerk te maken, of om zijn Engelse woordjes te leren. Toch denk ik dat je bij pubers nog een stap toe moet voegen: ‘Waarom moet ik dit doen?’. Veel problemen met werkhouding en motivatie komen voort uit onbegrip over het nut van een opdracht.

Wil jij ze ook printen?

Klik op deze links om PDF’s met de beertjes te printen:
Grote afbeeldingen beertjes werkhouding bijvoorbeeld om als posters aan de muur te hangen
4 stappen beertjes Meichenbaum om als kaartjes los te gebruiken

En als je erop googelt, dan vind je ook allerlei varianten op de afbeelding van de beertjes, tot voetballers aan toe!

minions meichenbaum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment