Meer grip op je leven

Controllo… ik zie ons nog ergens in Italië op een trap zitten jaren geleden, mijn studievriend en ik, filosoferend en fantaserend over het leven: als we alles onder controle zouden hebben, zouden we gelukkig zijn. Maar dat is natuurlijk een utopie, daar zijn we inmiddels wel achter. Hoe zorg je dat je toch grip houdt, terwijl de wereld om je heen verandert? Het antwoord zit hem in flexibiliteit. Dit blog in de serie NLP-Vooronderstellingen gaat over:

De persoon met het meest flexibele gedrag heeft de meeste invloed

De meeste invloedcontrole grip

‘De meeste invloed’ kun je op twee manieren interpreteren: (1) invloed op jezelf, dus grip op je leven, en (2)  invloed op anderen. In het Engels vind je deze vooronderstelling terug als: ‘The person or element with the most flexibility in a system will have the most influence’. Waarbij een systeem elke groep van mensen kan zijn, bijvoorbeeld een werkomgeving.

Grip op je leven

Mensen die flexibel zijn ervaren meer controle over hun leven. Dat werkt zo: als je flexibel bent, zie je meer keuzes. En als je meer keuzemogelijkheden hebt, zie je meer kansen om dingen te veranderen. En heb dus ook meer kans op succes. Denk maar aan “Als je doet wat je altijd gedaan hebt, zul je krijgen wat je altijd gekregen hebt”. Oftewel: werkt iets niet, doe dan wat anders. Maar dan moet je wel weten wat je nog meer kunt doen.

Maar hoe verruim je dan je keuzes?

Je kunt jezelf trainen om meer keuzemogelijkheden te zien in je leven. We zijn vaak geneigd om ons helemaal op een probleem te focussen. Kijk maar eens naar dit plaatje: stel, de rode cirkel is een probleem. Daar kijk je vooral naar, al je gedachten focussen zich op die plek:

Probleemgericht

 

 

 

 

 

 

Maar waar je niet naar kijkt, zijn al die plekken waar het probleem níet is, hier alles in het groen:

oplossingsgericht

 

 

 

 

 

 

En de oplossing van je probleem vind je juist door meer naar het groene gedeelte te kijken. Je kunt je hersenen trainen in het zien van uitzonderingen. Zo verruim je je keuzes. Neem een bepaald probleem in gedachten en stel jezelf bijvoorbeeld de vraag: ‘Wanneer heb ik dit probleem níet?’ of ‘Wanneer is het probleem minder aanwezig?’. Of ‘Wanneer ging/gaat het beter? Wat was/is er dan anders?’. Een leuke oefening is ook: train jezelf door steeds op je dagelijkse route (bijvoorbeeld naar je werk, of naar de school van je kind) minstens 5 dingen op te merken die je niet eerder gezien hebt. Zo oefen je in het waarnemen van verschillen.

Invloed op andere mensen

Wil je daarnaast ook je invloed op andere mensen vergroten, dan zal flexibiliteit je ook daarbij een stuk verder helpen. Als jij snapt hoe het wereldmodel van een ander in elkaar steekt, hoe die denkt of voelt, kun jij je gedrag en taal daarop aanpassen. De kans is groot dat je dan meer bereikt bij die persoon, simpelweg omdat je dan sneller op dezelfde golflengte zit: jullie spreken dan dezelfde taal. Er ontstaat een sfeer waarin dingen als vanzelf gaan.

Hoe herken je iemands wereldmodel?

Een paar dingen waar je op kunt letten bij de ander zijn:

1. Heeft deze persoon een voorkeur voor visuele, auditieve of gevoelskenmerken?

  • Een visueel iemand let op hoe dingen eruit zien, of dingen mooi staan. Zo’n persoon praat ook wat sneller op een hogere toon. En gebruikt woorden als ‘ik heb daar geen beeld bij’ of ‘ik heb er nog niet naar gekeken’.
  • Een auditief persoon praat wat rustiger, let meer op de klank van dingen, is gevoeliger voor geluiden, en gebruikt uitdrukkingen als ‘dat klinkt mij raar in de oren’ of ‘daar heb ik nog nooit van gehoord’.
  • En mensen die meer op het gevoel/lichaam gericht zijn, vinden het belangrijk of iets goed voelt. Niet of een bank mooi past bij de gordijnen, maar of hij lekker zit. Ze praten vaak een stuk rustiger en gebruiken minder woorden. Ze zijn bezig met ‘dat voelt niet goed’ en gebruiken woorden met beweging als ‘dat loopt als een trein’.

Let hier eens op bij de mensen om je heen, en pas je eigen woorden erop aan.

2. We hebben allemaal zo bepaalde voorkeurspatronen waarin wij denken en doen. En die patronen werken ook als een filter op hoe we de dingen waarnemen en op wat onze aandacht krijgt. Een aantal van deze metaprogramma’s zijn:

  • de een houdt meer van de grote lijnen, de ander meer van detailsmetaprogramma's
  • de een houdt van procedures stap voor stap volgen, de ander van het hebben van veel keuzemogelijkheden
  • de een is meer gericht op de (werk)relatie met anderen, de ander meer op het volgen van zijn takenpakket
  • de een merkt als eerste op overeenkomsten (alles wat hetzelfde is) en de ander begint meteen over de verschillen (wat er anders of fout is)
  • de een is meer intern gericht (vind ik het goed wat ik doe) en de ander meer extern gericht (vinden anderen het goed wat ik doe)
  • de een is gericht om ergens naartoe te gaan (beloning) en de ander op het vermijden van iets (straf, problemen)

Als je zo’n programma herkent bij iemand, kun jij je daarop afstemmen, ook al is het niet je eigen stijl. Als je leidinggevende bijvoorbeeld iemand is van héél korte e-mails met weinig details, dan ga je zo iemand niet overladen met een uitgebreide beschrijving van zaken. Omschrijf je probleem kort en bondig en geef duidelijk aan wat je van hem of haar verwacht.

Kinderen

Meer flexibiliteit in je contact met andere mensen, dat is natuurlijk heel erg handig op de werkvloer. Of in commissies of verenigingen waarvan je deel uitmaakt. Maar wat dacht je van de opvoeding? Je kind zal ook een voorkeur hebben voor visueel, auditief of gevoel. Daar kun je je woorden op afstemmen. En ook bij kinderen kun je al bepaalde metaprogramma’s herkennen. Bijvoorbeeld of ze meer in actie komen als er een vorm van straf volgt als ze het niet doen, of juist meer als er een vorm van beloning volgt als ze het wél doen. Kindercoach Tea Adema spreekt van paardenkinderen en ezelkinderen. Hoe meer mogelijkheden je ziet, hoe flexibeler je kunt zijn. Doe daar je voordeel mee!

 

Foto wereldbol met remote van RGB Stock/Lusi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *