Verbeter je gesprekstechnieken

De nieuwe manager keek wanhopig rond: hij was zó enthousiast over zijn plannen voor de afdeling, maar het enige dat hij zag was wantrouwen en weerstand. Ga er maar aan staan. Je partner komt thuis en jij begint meteen over die leuke vakantiebestemming waarover je vandaag hebt gelezen. Hij reageert mat, dus je bent teleurgesteld. “Kan hij nou nooit eens leuk op je plannen reageren? Zoek dan zelf maar een vakantie uit.” Zo ontstaan de misverstanden…

Dit blog in de serie NLP-vooronderstellingen gaat over:

Weerstand bij je gesprekspartner is een teken van gebrek aan ‘rapport’.

En bij alle NLP-vooronderstellingen geldt: of het zo zwart-wit waar is, weten we niet; maar als je van zo’n stelling uit gaat, dan helpt het altijd!

Het belang van de juiste golflengte
Als je iemand niet warm krijgt voor je idee, dan heb je nog niet genoeg meegeveerd in de belevingswereld van de ander. In de NLP noemen we dat rapport (gesprekstechnieken dansuitspraak: rapóór), in gewone mensentaal kun je het klik noemen, of chemie. Soms zit je zó intens met iemand te praten dat jullie dezelfde houding aan hebben genomen. Het gesprek stroomt vanzelf, als een mooie dans. Bij zo iemand is het rapport vanzelf ontstaan. Je kunt wel stellen: met rapport kun je alles, zonder rapport kun je niets. Wil je iets van iemand gedaan krijgen, dan moet je dus eerst zorgen dat er rapport is.

Het geheim om weerstand tegen te gaan
Hoe kun je dan rapport bereiken, met je partner, die ene collega, je manager of je team? Dat doe je op allerlei niveaus:

  • Houding: door dezelfde houding aan te nemen: hangt de ander onderuit, ga jij ook onderuit hangen.
  • Stem: pas de snelheid en hoogte van je stem aan aan die van de ander
  • Ademhaling: hoog bij de keel of laag in de buik
  • Taal: praat in de taal van de ander. Mensen hebben in ieder hun eigen voorkeur voor een van deze categorieën: beelden, geluiden, gevoelens, of logica. Als je doorhebt welke voorkeur de ander heeft, kun je je woorden erop aanpassen. “Dat zie ik niet zitten” (beeld) of “Dat klinkt niet best” (geluid) of “Dat voelt niet goed” (gevoel). Analytische mensen zijn juist gevoelig voor logica en argumenten “Dat is klinkt niet logisch”.

Meeveren en ombuigen
Terug naar de voorbeelden van het begin: als je merkt dat je je team niet meekrijgt, of dat je partner afwijzend reageert, gooi het dan eens over een andere boeg: wat heb je nog níet gedaan om rapport te krijgen? Werk daar eerst aan! Eerst meeveren, dan ombuigen, dat is ook zo’n bekende kreet: praat met je team over wat er speelt; vraag aan je partner hoe zijn dag was. Zo simpel is het soms. Pas als de ander zich erkend en gezien voelt, zal deze in staat zijn om echt naar jou te luisteren.

 

Eén gedachte over “Verbeter je gesprekstechnieken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *