‘Ik leer leren’ – wat als je kind niet wil?

‘Ik leer leren’ – wat als je kind niet wil?

“Ik volg je al een tijdje en wil zó graag dat mijn zoon bij jou de training komt doen. Ik ben alleen bang dat hij zelf niet wil.”. Vaak beginnen ouders zo hun mail. En dan kan ik ze gerust stellen: dit komt zó vaak voor. Des te knapper is het dat het kind dan toch komt. En het valt al-tijd mee!

Verlengstuk van ouders?

Waar kinderen vaak bang voor zijn, is de zoveelste die komt vertellen wat ze moeten doen, dat ze harder moeten werken, dat ze beter moeten leren, dat ze vaker moeten leren. Precies wat ik thuis bij mijn eigen kinderen loop te preken. Maar dat doen we niet bij ‘Ik leer leren’. Ik ben geen verlengstuk van ouders. Ik ben meer een verlengstuk van je kind: samen onderzoeken we wat er wel en niet werkt, en of dit is wat je kind wil.

Het viel 100% mee

“Misschien luistert hij wel naar jou. Vreemde ogen dwingen tenslotte“, dat mailen ook veel ouders vooraf. Of: “Zie bijgevoegd de planning die ze van mij wekelijks moeten invullen, kun jij zorgen dat ze dat doen?”. Terecht dat deze kinderen de eerste keer met enige vrees over de drempel stappen: nu zullen ze het horen… Gelukkig gaan ze altijd opgelucht weer naar buiten. Het viel eigenlijk 100% mee… Het was toch anders dan ze verwacht hadden.

Coachen is wat anders dan opvoeden

Tussen ouder en kind speelt een heel andere dynamiek dan bij een coach. Jarenlange patronen, angsten, irritaties, herinneringen, en verwachtingen spelen een rol in jullie gesprekken. Hoe je zelf was als kind, hoe je je eigen kind het anders gunt… Je hebt alle manieren al geprobeerd… Ik weet het van mijn eigen kinderen maar al te goed.

Ja, maar…

Ik weet inmiddels wél wat gesprekstechnieken die beter werken bij kinderen, die je als ouder ook toe kunt passen: bijvoorbeeld heel veel erkenning geven bij alles wat ze zeggen en voelen. Zegt jouw kind bijvoorbeeld op al jouw tips ‘Ja, maar…’?. Op ‘Ja, maar’ reageer ik tegenwoordig altijd met ‘Precies!’. Dat is het enige dat helpend is, want dat is het bezwaar dat je kind op dat moment voelt, of jij het ermee eens bent of niet. En na die erkenning kun je pas kijken hoe het verder moet.

En zo zijn er nog wel meer dingen die het coachen nét even anders maken dan het opvoeden. Waardoor je kind ook net even in een andere modus reageert. Ben jij benieuwd wat ouders mij na afloop mailden het afgelopen jaar? Lees dan verder!

Reacties van ouders op ‘Ik leer leren’

Bedankt voor de leuke en nuttige cursus die hij bij jou heeft gevolgd. Hij ging met veel plezier naar je toe. De groep vond hij ook heel gezellig en leuk. De toetsweek op school is dit keer goed verlopen. Hij heeft alles goed gepland en de resultaten zien wij na de herfstvakantie. Hij heeft er een goed gevoel over. (over een jongen in 2 Vwo)

Ontzettend bedankt voor je leuke ik leer leren cursus, hij is inderdaad gegroeid dankzij deze cursusavonden, is ook rustiger in zijn gedrag en het lijkt allemaal een beetje te gaan landen bij hem. Heb ook echt het idee dat hij het fijn vond om deel te nemen aan deze cursus. (over een jongen in de brugklas)

Verder is ze altijd heel positief over de woensdagen bij jou. Ze gaat er met plezier naar toe. Ik krijg ’s avonds altijd uitgebreid te horen wat ze heeft gedaan, echt heel leuk! Als ouders vinden wij het ook fijn om te lezen wat ze heeft gedaan, wij grijpen er makkelijk op terug in een week. (over een meisje in groep 7)

Erg interessant weer de punten die je in de derde les met ze hebt besproken, ik denk dat hij daar zeker wat aan heeft, hij komt in ieder geval gemotiveerd uit jouw cursus, goed teken lijkt mij! (over een jongen van 13 in de brugklas)

Héél fijn idd dat de eerste mooie cijfers binnen zijn! Dat geeft een goede motivatie voor haar om door te gaan.  (over een meisje in 3 Havo)

Mariette, hij  gaat met veel plezier naar de training (wie had dat gedacht) en hij zegt er zeker iets aan te hebben. (over een jongen in 3 Mavo)

Hij heeft het heel erg fijn gevonden de afgelopen 5 lessen en hij snapt goed dat hij in situaties op school en thuis hetgeen jij hem hebt aangereikt in de praktijk kan brengen. Dank daarvoor. (over een jongen in groep 7)

Hij kwam weer helemaal enthousiast thuis. Hij heeft het als leuk en nuttig ervaren en gaat ermee aan de slag. (over een jongen in de brugklas)

Bedankt voor het verslag! Het was toch niet zo erg als hij had gedacht en hij had er ook nog wat van opgestoken zei hij (over een jongen in 4 Mavo)

Bedankt weer voor de update van de laatste les, maar ook voor de gehele cursus. Ze  heeft er echt zoveel van geleerd, ze is er nog steeds heel enthousiast over! Afgelopen weekend ging ze haar zusje tips geven hoe ze de woordjes van haar topo kon onthouden! (over een meisje in groep 7)

Bedankt nog weer voor de update van les 3, was voor mijzelf ook een les, want tja wie zet altijd de voetbaltassen ingepakt klaar, smeert t brood, en ruimt de kamers op… Met het oog op iets zelfstandiger en leren plannen, gaan we dat veranderen! (over een jongen in groep 7)

Wij vinden dat goed gaat ze is rustiger en gaat makkelijker huiswerk maken nu. (over een meisje in 2 Vwo)

Hij kwam vol van enthousiasme terug van de training…Wat was hij trots op wat hij al kon laten zien. Ik heb met hem afgesproken dat we samen goed naar zijn planner gaan kijken (over een jongen in de brugklas)

Vandaag kwam hij opgetogen thuis na jouw les en liet zien dat hij een start heeft gemaakt met de planning voor zijn toetsweek. We hebben samen gekeken hoe hij dit weekend invulling kan geven aan de geplande uren. Hij gaf aan het prettig te vinden om deze planning met jou te maken en vindt wel dat jij het beter doet dan ik 😉 Het geeft hem structuur en overzicht  hoe hij het moet aanpakken (over een jongen in 3 Havo)

Ik merk veel verschil tussen de eerste keer dat ze bij je was en nu. Als het ware is ze nu ‘rechterop’ en meer voorwaarts (over een meisje in 4 Vwo)

Bedankt weer voor de update van de les. Ze kwam zo enthousiast thuis! Ze ging het hele verhaal over positief denken en zijn uitleggen, ze had het positief denken op de fiets met tegenwind al toegepast, daardoor was ze heel snel thuis zei ze, zo grappig! (over een meisje in groep 8)

Kortom…

Als jij denkt dat je kind iets aan de training heeft, stuur hem/haar dan gewoon langs. Het komt echt wel goed… En natuurlijk werkt deze training vooral als het kind zelf gemotiveerd is om mee te doen, om iets te veranderen. Maar ik geloof dat elk kind wel wil dat het beter gaat: geen gezeur meer thuis, met minder moeite hogere cijfers halen, geen zorgen over blijven zitten… Vaak weten ze alleen niet zo goed hóe: hoe moet je je ertoe zetten, hoe kies je voor leren in plaats van gamen, hoe leer je een lap tekst. En met de juiste tools gaat dat echt wel goed komen.

Meer weten over de training? Kijk dan op mijn pagina over de training. En woon je te ver weg? Kijk dan op www.ikleerleren.nl/waar voor een trainer bij jou in de buurt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *