Nep-klaar

Een jongen vertelde me laatst tijdens een individueel traject ‘Ik leer leren’:

Soms stop ik gewoon met mijn huiswerk; als ik geen zin meer heb. En dan zeg ik tegen mijn ouders dat ik klaar ben.

Negatieve gedachten en de 5 G’s

Als het gaat om negatieve gedachtenpatronen, en lage motivatie, werk ik altijd de 5 G’s uit met een kind: neem een gebeurtenis waar je dit gedrag liet zien. Wat was jouw gedachte hierbij? En welk gevoel kreeg je van binnen door die gedachte? Voor welk gedrag zorgde dat, wat ding je doen? En wat was uiteindelijk het gevolg?

Bijvoorbeeld:

Je hebt geen zin => je voelt je schuldig => je maakt je werk niet af, je gaat naar beneden en zegt dat je klaar bent => je bent nog minder voorbereid op die toets van volgende week. Juist met minder urgent huiswerk, dingen die niet direct overhoord worden, is de verleiding om dit te doen groot.

Helpende gedachten

Als we vervolgens helpende gedachten bedenken, zoals: “als ik het nu al leer, hoef ik volgende week minder te doen” en “als ik elke dag een klein beetje extra oefen, wordt het telkens gemakkelijker”, dan hoort daar een gevoel van trots en bij en zou hij toch net wat langer doorgaan met leren.

En ik hoor het kwartje bij hem vallen:

Ja, en dan voel ik me een stuk fijner als ik beneden kom, dan ben ik niet meer nep-klaar maar écht klaar!

Nep-klaar, geniaal gevonden dat woord.

Oefenen

Samen verzinnen we nog meer helpende gedachten. We spreken af dat hij de komende week extra gaat oefenen om het leerwerk écht te doen, om zo nog meer voordelen te ontdekken…

Een paar weken later mailt zijn moeder: “Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar hij gaat echt beter aan het werk de laatste tijd!”

Ze wéten het vaak wel, maar door er op deze manier naar te kijken, komt het vaak net even anders binnen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *