Opdracht bij les 7

Opdracht Als opdracht wil ik je vragen je inzichten op te noemen: na het lezen van deze les met de 5 redenen voor een lage motivatie, wat is dan je grootste inzicht, als het gaat om jouw kind? Waar valt nog winst te behalen, is dat op het gebied van: een doel bedenken een fijne leeromgeving creëren leervaardigheden verbeteren het nut ervan in zien positief denken Voel eens wat er in je opkomt en waar je nu het eerst mee aan de slag kunt gaan. En hoe je dat gaat doen!
Verder lezen

5. Oefenen met positief denken

5. Oefenen met positief denken Je gedachten hebben een enorme invloed op je stemming. Iemand liet me een keer in een workshop een touwtje vasthouden, waaraan een pen hing. Ik moest staan, met dat touwtje in mijn hand, en in gedachten de pen rondjes laten draaien. Maar mijn hand stilhouden. Het is zó bizar: op een gegeven moment gaat die pen rondjes draaien, terwijl je voor je gevoel niks doet. En zo gaat het ook met gedachten over het leren: het is moeilijk, het is saai, het is stom, het is teveel, dat lukt me nooit, ik kan dat vak gewoon niet. Als je jezelf dit soort suggesties blijft vertellen, dan ga je er vanzelf in geloven en dan zul je ook zien dat je gelijk krijgt. In mijn coaching…
Verder lezen

4. Het nut ervan leren inzien

tegen de krib. Hoeveel argumenten je ook bedenkt. Of hoe boos je ook wordt. Bedenk het ook eens vanuit het perspectief van je kind: waarom is wiskunde zo belangrijk? Of Frans? We hebben toch Google translate? En laten we eerlijk wezen: ze leren ook een hoop dingen die niet zo belangrijk zijn. En die ze later nooit meer gaan gebruiken. Denk maar terug aan wat jij allemaal moest leren vroeger op de middelbare school. Wat ik bij deze kinderen doe, is vooral héél veel erkenning geven en oprecht luisteren: Precies ja, je vindt het gewoon zinloos Wat maakt het dan zo'n stom vak? Je leert ook een hoop onzin inderdaad Eigenlijk is de hele middelbare school één grote oefening in dingen leren waar je geen zin in hebt. Dat kun…
Verder lezen

3. Ontwikkelen van leervaardigheden

3. Ontwikkelen van leervaardigheden Kun je je voorstellen dat als de lesstof te ingewikkeld is, of als je het overzicht niet meer hebt, of als je de opdracht niet goed begrepen hebt, dat dat van invloed is op je motivatie om aan de slag te gaan? En als je dan ook niet om hulp/herhaling/uitleg durft te vragen, blijf je in dat kringetje rondlopen. Als dit het geval is bij je kind, dan kun je daar doelgericht mee aan de slag: extra uitleg geven, helpen met het overzicht en de tussenstapjes die nodig zijn, helpen herinneren, aanmoedigen...  Pak het als een projectleider aan, zorg dat je projectteam (je kind) op de hoogte is en mee mag denken over de planning en acties om de juiste vaardigheden te leren, juich bij elke…
Verder lezen

2. Zorgen voor een fijne leeromgeving

2. Zorgen voor een fijne leeromgeving Maar vaak zijn al die vragen over een doel nog zo abstract voor kinderen. Er is nog iets anders, dat minstens zo belangrijk is om de motivatie voor school te vergroten: een fijne leeromgeving (thuis en op school). Hoe creëer je een fijne leeromgeving? Denk daarbij bijvoorbeeld aan: 1. Positieve sfeer en contacten: openheid, begrip en aandacht, plezier2. Voldoende uitdaging: niet teveel en niet te weinig3. Zinvolle leerstof en oefeningen: interessant voor de puber, dingen die zijn/haar wereld raken4. Activiteit: ruimte voor beweging, actieve opdrachten5. Initiatief/autonomie: mogen meebeslissen, keuzes maken alleen of samenwerken6. Heldere organisatie/structuur: soepele toegang tot lesstof, duidelijke afspraken Komen al deze punten momenteel aan bod in de wereld van jouw puber? En als ze op school niet allemaal voor handen zijn,…
Verder lezen

1. Onderzoeken wat het doel is

1. Onderzoeken wat het doel is Bedenk eens, waar kom jij voor in beweging? Wat maakt dat jij ’s morgens opstaat en bv naar je werk vertrekt? Misschien heb je als doel: ik moet nu eenmaal geld verdienen zodat we kunnen eten. Of: ik geniet zó van mijn werk dat ik daar graag voor opsta. Of: met mijn werk draag ik mijn steentje bij aan de dingen die ik belangrijk vind in de maatschappij. Voer je wel eens zo’n gesprek met je kind? Waarom gaat het nu eigenlijk naar school? Omdat het nu eenmaal moet?Of omdat het wel gezellig is met de klasgenoten?Of omdat het er iets mee wil bereiken?Allemaal prima redenen, net als de redenen die jij hebt om uit bed te stappen: er is altijd een reden, anders…
Verder lezen

Mindset en motivatie inleiding

Motivatie kun je zien als de startmotor om in beweging te komen. De een pruttelt als een oude 2CV en de ander start als een snelle Ferrari. En ik kan je vertellen, als je als ouders lekker van de actie bent, zeg maar als een Ferrari, dan kan zo’n oud eendje enorm op je zenuwen werken… Je eerste leerpunt voor deze les is dan ook: accepteer dat iedereen een andere startmotor heeft, verwacht niet dat je kind dezelfde heeft als jij! En natuurlijk mag je dingen verwachten van je kind en eisen stellen, maar hou in je achterhoofd dat het écht anders is als je startmotor minder PK heeft. In deze les leer je meer over mindset en motivatie: wat zijn nu de 5 gebieden waar je je kind misschien…
Verder lezen