ik leer leren hoofddorp


​​Ik leer leren: kinderen leren hóe ze moeten leren


Deze training is gericht ​op de vaardigheden van het "leren leren". Hoe doe je dat, leren? Hoe leer je wat belangrijk is en wat bijzaak? Hoe plan je je huiswerk in? Hoe blijf je gemotiveerd en geconcentreerd werken?

​Voor wie is het bedoeld?

​Voor kinderen vanaf 10 jaar tot en met jongeren ​en studenten. In groep 7 en 8, als voorbereiding op de overgang naar de brugklas gaat. Of in de brugklas, als je merkt dat het nog niet allemaal makkelijk gaat. Maar ook kinderen en jongeren die op latere leeftijd vastlopen bij het leren/studeren en niet het rendement eruit halen wat ze erin stoppen. 

Wat leer je allemaal?

​Je leert wat je kwaliteiten en talenten zijn, waar je goed in bent. En wat je natuurlijke leerstijl is en hoe je daar het beste gebruik van maakt. En hoe je met positieve gedachten zonder faalangst gemotiveerd te werk gaat. Hoe je het praktisch allemaal plant. En hoe je de ​lesstof goed ​in je hoofd krijgt gestampt.

Wat bereik je ermee?

​Beter inzicht, meer motivatie om zelfstandig aan de slag te gaan. Veel kinderen halen ook hogere cijfers na het doen van deze training. ​Ook zul je merken dat er minder gedoe en discussie is in huis. Je kind leert dat het zelf verantwoordelijk is voor wat het voor school doet. En hoe het zelf meer plezier krijgt in het leren.

Wist je dat...

​... deze training ook zeer succesvol is bij meer- en hoogbegaafde kinderen? Dat zijn kinderen die op de basisschool vaak met gemak hun werk af kregen. Op de middelbare school blijkt dan vaak dat ze na 1-2 jaar vastlopen, omdat ze simpelweg nooit hebben hoeven leren hóe ze moesten leren. Ook ​moeten deze kinderen ​werken aan een groeimindset: het idee dat je inspanning moet leveren om iets te leren en om iets te bereiken.

Inhoud van de training

De (groeps)training bestaat uit 5 lessen van 1,5 uur. Het programma van deze lessen:

  1. Wat is leren, waarom leer je, wat is jouw eigen leerstijl
  2. Hoe helpende gedachten je meer zelfvertrouwen en motivatie geven
  3. Plannen en organiseren (waaronder ook de executieve functies van je hersenen)
  4. Concentreren: hoe komt het dat het soms niet lukt, en wat moet je nog leren
  5. Hoe onthoud je de lesstof nou het beste op een manier die bij je leerstijl past

In onderstaand filmpje (1:17 min) leg ik je meer uit over Ik leer leren:


 ​Danielle 

 ​Moeder van een meisje (11)

quote-left

​Het gaat echt nu super op school. Onze dochter heeft ontzettend veel aan de cursus gehad en weet nu hoe ze alles in moet plannen. Ze wilde een planbord en die hebben we aangeschaft voor haar. Voor de cursus slechte cijfers en nu heeft ze op een enkele keer na prachtige cijfers. We zijn nog steeds erg blij met de keus dat we haar de cursus hebben laten volgen en ik beveel de cursus graag aan bij mensen die tegen hetzelfde aanlopen. De rust is wedergekeerd in ons huis wat heel fijn is.​

​Wat kost het?

​De groepstraining van 5 lessen van 1,5 uur heeft een landelijke vaste prijs van €150 (inclusief btw). Daarbij komt nog het werkboek van €32,50.

De groepsgrootte is 2-6 kinderen.

​Individueel betaal je ​60 euro per bijeenkomst van 1 uur, plus 32,50 euro voor het werkboek, dus 332,50 euro in totaal. Telkens na 1-2 bijeenkomsten ontvang je de factuur per mail.

Mist je kind door omstandigheden een groepsles? Dan kunnen we voor €​30 euro een extra afspraak maken (1 uur) om de les 1-op-1 in te halen.

​Startdata

Op woensdag 12 september ​is er een ​training gestart voor kinderen in groep 7 en 8. Wil je je kind aanmelden voor een volgende training? Dan plannen we samen een datum die bij jullie past en komen er vanzelf meer kinderen bij.  En uiteraard geldt dit ook voor individuele lessen: we zoeken samen de eerst mogelijke plek in de agenda.

Ik merk dat steeds meer ouders kiezen voor 1-op-1-begeleiding: daarbij kan ik nog meer op de leerbehoefte van je kind inzoomen. En dan ben je natuurlijk ook flexibeler in je planning van de lessen. ​Klik op de knop hierboven ook als je gewoon meer info wilt!


Ik​

ik leer leren hoofddorp

Sheila

 ​Moeder van een meisje (groep 7)

quote-left

Ze ging na de cursus uit zichzelf met een hele rustige, vrolijke stemming haar rekenhuiswerk alvast maken voor dinsdag. Heel bijzonder want dat deed ze hiervoor nooit. De cursus heeft haar aan het denken gezet over dat ze zelf invloed heeft op hoe ze deze zaken aan pakt. Hiervoor voelde ze zich vooral slachtoffer, leek het wel..


 ​Irma

 ​Moeder van een meisje (​1​4)

quote-left

​Het voelt voor onze dochter al heel anders als wij zeggen ‘hoe laat gaan we aan Geschiedenis beginnen’ dan dat we zeggen ‘heb je al iets aan Geschiedenis gedaan?”. ​Ze verzoop er gewoon in en nu we jouw planning gebruiken en alles samen doen, heeft ​ze denk ik het gevoel dat ​ze er weer grip op krijgt. ​Ze is ook veel vrolijker en liever en dat komt de sfeer in huis echt heel erg ten goede. Ook ​haar instelling is drastisch veranderd. Van de week ging ik Bio met ​haar leren en nam ​ze het initiatief door te zeggen: “ok, hoe gaan we het aanpakken’ en deed ook zelf voorstellen ​hoe het ​haar handig leek en wat ​zij een prettige manier vindt. Ook kan ​ze beter benoemen hoe de stof meestal getoetst wordt en wat dus belangrijk is om te leren.