fbpx

Training ‘Ik leer leren’

Training / coaching ‘Ik leer leren’

“Waren we hier maar eerder mee begonnen”

Heb jij thuis veel gedoe met je puber rondom school en motivatie?
Gaan de gesprekken vooral nog over huiswerk en cijfers?
Of vallen de cijfers plotseling tegen?
Lees dan verder over de training ‘Ik leer leren’!

Waarom moet je ‘leren leren’?

Op de basisschool gaat het vaak nog wel goed met het leren van huiswerk: je kijkt een blaadje geschiedenis door, je oefent de topo, en je bent klaar voor je toets. Af en toe een spreekbeurt of werkstuk, waar je ouders je doorheen coachen.

En dan komt de middelbare school: opeens heb je per dag voor 4-5 vakken huiswerk. Komen er toetsen aan, praktische opdrachten… Hoe hou je dan overzicht? Precies op het moment dat je nog meer leuke dingen in je leven ontdekt: vrienden en vriendinnen, social media, gamen. Ga er maar aan staan. Uitstellen, op het laatst in de stress schieten, of het minimale doen, dat zijn de dingen die dan gebeuren.

En dan die focus op cijfers, op schoolniveau, op wel of niet overgaan. Je ouders zitten er bovenop en zien elk cijfer nog eerder dan jij. Je voelt de bui weer hangen…

Dan is daar de frustratie van ouders: hoe kan het nou? Hij is zó slim, het zit er wel in maar het komt er niet uit! Als ze zich er wat meer toe zou zetten, zou het veel beter gaan! Dan overhoor je je kind, en mondt het wéér uit in ruzie.

Je hebt misschien al huiswerkbegeleiding geprobeerd… en op school wordt er ook geholpen met plannen. Maar toch blijft het een probleem.

Wat wél werkt

Nog meer van hetzelfde werkt niet… steeds meer met tegenzin die paragrafen geschiedenis doornemen zonder voldoendes te halen. Steeds maar op het nippertje een voldoende halen gaat je in de bovenbouw opbreken. Er moet iets veranderen. Vanuit mijn jarenlange ervaring met pubers en leren weet ik dat het bijna altijd uitkomt op:

mariette dietz kindercoach jongerencoach pubercoach hoofddorp ik leer leren
  • Mindset: het vermogen om door te zetten als het tegenzit, als het moeilijk is, of veel, of saai, of als de leraar ‘stom’ of ‘irritant’ is.
  • Motivatie: de wil om ergens voor te gaan, ook als je nog niet precies weet waarom. Om dan toch een doel voor jezelf te stellen.
  • Zelfreflectie: het vermogen om na te denken over hoe het gaat en waar nodig je tactiek aan te passen.

Precies deze elementen vormen de basis-ingrediënten van de training ‘Ik leer leren’. Dit is een landelijk gegeven training, ontwikkeld door Kindercoach Tea Adema. Door de juiste oefeningen en vraagstellingen leren kinderen nadenken over zichzelf en hun eigen gedrag.

Voor wie is de training ‘Ik leer leren’ bedoeld?

De meeste kinderen in mijn praktijk zitten in de 2e of 3e van het voortgezet onderwijs: vaak was de start nog wel ok, maar vallen opeens de cijfers tegen. En ook in de brugklas is deze training erg handig, want het is nogal wat, wat er op een kind afkomt bij de overstap naar de middelbare.

Een andere doelgroep zijn kinderen in groep 7 en 8, als voorbereiding op de overgang naar de brugklas.

En tenslotte zijn er ook oudere pubers en jongeren op MBO of HBO/universiteit die alsnog vastlopen bij het leren of studeren en niet het rendement eruit halen wat ze erin stoppen. 

Wist je dat…

​… deze training ook zeer succesvol is bij meer- en hoogbegaafde kinderen? Dat zijn kinderen die op de basisschool vaak met gemak hun werk af kregen. Op de middelbare school blijkt dan vaak dat ze na 1-2 jaar vastlopen, omdat ze simpelweg nooit hebben hoeven leren hóe ze moesten leren. Ook ​moeten deze kinderen ​werken aan een groeimindset: het idee dat je inspanning moet leveren om iets te leren en om iets te bereiken.

Wat leer je allemaal?

Deze training is géén huiswerkbegeleiding. Het is een training waarin je kind zelfstandiger leert worden.

Je leert:

  • wat je kwaliteiten en talenten zijn, waar je goed in bent
  • wat je natuurlijke leerstijl is en hoe je daar het beste gebruik van maakt
  • hoe je met positieve gedachten zonder faalangst gemotiveerd te werk gaat en afleiding kan weerstaan
  • hoe je het praktisch allemaal plant en organiseert
  • hoe je de verschillende vakken goed ​in je geheugen krijgt gestampt.

Wat bereik je ermee?

Beter inzicht, meer motivatie om zelfstandig aan de slag te gaan. Veel kinderen halen ook hogere cijfers na het doen van deze training. ​Ook zul je merken dat er minder gedoe en discussie is in huis. Je kind leert dat het zelf verantwoordelijk is voor wat het voor school doet. En hoe het zelf meer plezier krijgt in het leren.

In onderstaand filmpje (1:1​5 min) leg ik je meer uit over Ik leer leren:

Introductie ‘Ik leer leren’

Wat ouders zeggen..

“Onze zoon heeft ​een planning voor zichzelf gemaakt voor de komende week. ​Met kleurtjes en al. Ook de sportschool – drie keer in de week een uurtje – staat ingepland. Hij zet op zijn telefoon allerlei alarmpjes en weet dan precies welk vak hij moet leren en hoe lang. Als hij tot drie uur op school zit, zorgt hij dat om vier uur het eerste piepje gaat dan kan bij thuiskomst eerst nog even zitten. Na een dag zei hij: mam dit is zo fijn. Ik weet nu precies wanneer ik wat moet doen. Dit ga ik voortaan altijd maken want ik word hier heel rustig van.”

Moeder van puber (2 Havo)

“Het gaat echt nu super op school. Onze dochter heeft ontzettend veel aan de cursus gehad en weet nu hoe ze alles in moet plannen. Ze wilde een planbord en die hebben we aangeschaft voor haar. Voor de cursus slechte cijfers en nu heeft ze op een enkele keer na prachtige cijfers. We zijn nog steeds erg blij met de keus dat we haar de cursus hebben laten volgen en ik beveel de cursus graag aan bij mensen die tegen hetzelfde aanlopen. De rust is wedergekeerd in ons huis wat heel fijn is.​”

​Daniëlle, moeder van een meisje (11)

Inhoud van ‘Ik leer leren’

De groepstraining bestaat uit 5 lessen van 1,5 uur, het coachingstraject bestaat uit 5 sessies van 1 uur.
Het programma bestaat uit:

  1. Wat is leren, waarom leer je, wat is jouw eigen leerstijl
  2. Hoe helpende gedachten je meer zelfvertrouwen en motivatie geven
  3. Plannen en organiseren (waaronder ook de executieve functies van je hersenen)
  4. Concentreren: hoe komt het dat het soms niet lukt, en wat moet je nog leren
  5. Hoe onthoud je de lesstof nou het beste op een manier die bij je leerstijl past

Leestips

Klik hier voor al mijn blogs over de training ‘Ik leer leren’. Hierin vertel ik veel verhalen uit de praktijk! En klik hier voor een overzicht van reacties van ouders over het effect van de training.

Betrokkenheid ouders: graag!

In mijn trajecten vind ik het belangrijk dat de ouders van het kind betrokken zijn bij het proces. De rol van de ouders is van groot belang bij het slagen van het traject. We houden dus contact tussen de lessen door, zodat je je kind thuis kunt begeleiden in het toepassen van het geleerde. En soms is het juist ook goed om als ouders een stapje terug te doen en de verantwoordelijkheid voor het huiswerk meer bij je kind te leggen.

Wat kost het?

Je kunt de training in een groepje volgen of als individueel coachtraject:

  • Groepstraject (3-6 kinderen​): 215 euro. Dit bedrag bestaat uit 182,50 euro voor 5 lessen van 1,5 uur, plus 32,50 voor het werkboek.
  • Coachtraject: 382,50 euro. Dit bedrag bestaat uit 5 sessies van 1 uur à 70 euro, plus 32,50 voor het werkboek. Telkens na 1-2 bijeenkomsten ontvang je de factuur per mail.

Meer informatie of aanmelden?

Wil je meer weten, of wil je je kind aanmelden voor de training? Stuur dan een mail naar mariette@dietzcoaching.nl met daarin de reden voor aanmelding. Eventueel kun je meteen al het ingevulde intakeformulier meesturen en indien nodig ook het toestemmingsformulier.
Geef aan of je de voorkeur geeft aan een groepje of aan privéles, en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!

Aanvullende losse workshops op ‘Ik leer leren’

Als aanvulling op de training ‘Ik leer leren’ bied ik 3 andere workshops aan. Ze kunnen los van de training gevolgd worden, of als aanvulling op de training. Klik op onderstaande links voor meer info!

Wat ouders zeggen…

​”Het voelt voor onze zoon al heel anders als wij zeggen ‘hoe laat gaan we aan Geschiedenis beginnen’ dan dat we zeggen ‘heb je al iets aan Geschiedenis gedaan?”. Hij verzoop er gewoon in en nu we jouw planning gebruiken en alles samen doen, heeft hij denk ik het gevoel dat hij er weer grip op krijgt. Hij is ook veel vrolijker en liever en dat komt de sfeer in huis echt heel erg ten goede. Ook zijn instelling is drastisch veranderd. Van de week ging ik Bio met hem leren en nam hij het initiatief door te zeggen: “ok, hoe gaan we het aanpakken’ en deed ook zelf voorstellen ​hoe het hem handig leek en wat hem een prettige manier vindt. Ook kan hij beter benoemen hoe de stof meestal getoetst wordt en wat dus belangrijk is om te leren.”

Moeder van jongen (14)

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten