8. Afsluiting

8. Afsluiting De laatste les! Je hebt het volbracht, de hele cursus! Het was een hoop informatie. Als je er snel doorheen gegaan bent, neem dan eens de tijd om het les voor les rustig nog eens tot je door te laten dringen. In deze laatste les wil ik nog wat extra aandacht besteden aan beeldschermpjes. Hoe moet je nu omgaan met gamen en andere beeldschermen? Een veelgehoord probleem onder ouders. Pubers die de hele dag naar een beeldscherm staren. Gamen, Netflixen... gek word je ervan. Wat moet je nou doen als ouders? Wanneer is het nu echt een probleem? Er is zoveel over te vertellen, dat voert te ver in deze cursus over motivatie. Maar er spelen een aantal dingen mee: Het is nu eenmaal anders dan vroeger: dit…
Verder lezen

7. Mindset en motivatie

7. Mindset en motivatie Motivatie kun je zien als de startmotor om in beweging te komen. De een pruttelt als een oude 2CV en de ander start als een snelle Ferrari. En ik kan je vertellen, als je als ouders lekker van de actie bent, zeg maar als een Ferrari, dan kan zo’n oud eendje enorm op je zenuwen werken… Je eerste leerpunt voor deze les is dan ook: accepteer dat iedereen een andere startmotor heeft, verwacht niet dat je kind dezelfde heeft als jij! En natuurlijk mag je dingen verwachten van je kind en eisen stellen, maar hou in je achterhoofd dat het écht anders is als je startmotor minder PK heeft. In deze les leer je meer over mindset en motivatie: wat zijn nu de gebieden waar je…
Verder lezen

6. De sleutel tot je puber

6. De sleutel tot je puber In de vorige les heb je al veel handige tips gekregen voor een betere relatie met je kind. In deze les wil ik het specifiek hebben over de twee állerbelangrijkste zaken waar kinderen, en met name pubers, behoefte aan hebben: autonomie en erkenning. De meeste conflicten die ouders met kinderen hebben, draaien uiteindelijk om deze twee basisbehoeften. Als het jou als ouder lukt om nóg meer tegemoet te komen aan deze behoeften, zul je merken wat een wonderlijke uitwerking dat heeft. De communicatie zal gemakkelijker gaan, je kind zal meer gemotiveerd zijn om ook dingen ‘terug te doen’. Je kind zal lekkerder in zijn/haar vel zitten. Autonomie Wat verstaan we onder autonomie? Het aloude ‘zelluf doen’: je kind wil zelf bepalen hoe het dingen…
Verder lezen

5. Verbeter de relatie met je kind

5. Verbeter de relatie met je puber Als je deze cursus aangeschaft hebt, dan heb je thuis waarschijnlijk best wat gedoe met je puber. Want het valt niet mee als ouder om je in te houden, als je kind de hele dag met andere dingen bezig is dan school. En dan schiet snel de vlam in de pan. Ook bij ons thuis. En weet je op welke momenten onze puber wél aan de slag gaat? Niet als we gaan dreigen, niet als we boos worden. Juist niet. Wel als we over iets heel anders gepraat hebben, als de sfeer ok is. Als we zelf rustig zijn. Op zo'n moment kan ik gewoon over dat proefwerk beginnen. En dan gaat hij eindelijk aan de slag... In deze les leer je nieuwe…
Verder lezen

4. Je eigen pijnpunten

4. Je eigen pijnpunten Als puber was ik de braafheid zelve. Het middelste kind, het enige meisje, de enige die VWO deed. Volop geprezen om wat ik allemaal kon, stortte ik me met hart en ziel op mijn huiswerk. Mooie rapporten en trotse ouders, dat is wat ik me herinner. En ook de andere kant: de zenuwen voor elke toets of proefwerk. Bang dat ik het niet genoeg geleerd had. Zenuwen, nagelbijten... en ouders die dat niet begrepen "Je haalt tóch altijd goede cijfers". Ik voelde me zo onbegrepen. En nu snap ik nog niet waarom ik zo gespannen was. Nou ja, ik snap het eigenlijk wel: ik haalde mijn 'ZIJN' uit mijn prestaties, onbewust had ik mijzelf het verhaal verteld dat ik alleen goed genoeg was als ik goede…
Verder lezen