Een boek over faalangst? The making of…

Deze week kreeg ik de proefdruk in handen van het boek waar ik al een jaar aan werk. Een boek speciaal voor jongeren (12-25) die last hebben van faalangst: “Versla je faalangst!” is de titel. Zo bijzonder om de teksten die ik een jaar geleden aan het typen was, nu in deze vorm vast te houden! Het bladeren maakt zo’n mooi geluid… In dit blog neem ik je mee in het proces.

Het begon met een idee

Een boek schrijven was op zich niet iets dat ik altijd al wilde doen. Ik deelde mijn kennis al via blogs, social media en nieuwsbrieven en voelde me daar helemaal thuis. Maar in mijn praktijk ontstond een idee: wat als jongeren oefeningen en uitleg mee konden krijgen om thuis toe te passen? Een soort van hand-out, meer dan dat was het eerste idee niet. Geen speciale vormgeving, gewoon goedkoop geprint.

Dus ik begon te schrijven. Avonden lang. Geen droog theoretisch geneuzel, maar herkenbare uitleg met praktische oefeningen. Gewoon de dingen die ik al jaren doe met de leerlingen in mijn praktijk.

Het was nog een brei aan losse stukken. Op een dag knipte ik alle onderdelen uit om een logische samenhang van te maken. Zo groeide het uit tot vier delen: wat is faalangst, omgaan met piekeren, omgaan met emoties en slimmer leren.

boek faalangst

Inmiddels was ik zo op dreef dat ik dacht: hier zit meer in! Wat als ik aan elk deel opdrachten toevoeg, de zelfreflectie stimuleer en scholieren en studenten er zelf mee aan de slag kunnen gaan? Wat als het een werkboek over 4 weken wordt?

Zelf uitgeven: waar begin je dan?

En zo kwam er ook een andere vraag: hoe geef ik dit dan uit? Ik zag mezelf niet leuren bij uitgevers. “Zelf doen” was altijd al mijn motto, dus ik verdiepte me in self-publishing en zou een ‘selfpubber’ worden. Ik slurpte alle info op die ik kon vinden op internet en in podcasts. Hoe pak je dingen aan? Wat heb je nodig? Hoeveel gaat dit kosten? Mijn computer stroomde over van lijstjes met keuzes die ik moest maken.

Gelukkig had ik al snel een fijne redacteur: Esther Dekker. Ze hielp me de teksten scherper te maken en had ook fijne inhoudelijke tips. Daarna stuurde ik het manuscript naar een tiental proeflezers: jongeren die ik via social media had gevonden. Hun enthousiasme was groot en de feedback was goud waard.

Vormgeving: een proces op gevoel

De volgende stap: de vormgeving. Hoe kies je een vormgever? “Kijk op Pinterest wat je mooi vindt,” zei de eerste die ik sprak. Ik kreeg meteen keuzestress. Esther had een beter idee: “Je moet Stieneke Odekerken hebben. Als zij met je praat voelt ze meteen wat je nodig hebt.” En inderdaad, dat klopte.

Ik vertelde haar dat ik één voorbeeld had gezien waar ik weg van was. Tijdens een solo-hike afgelopen zomer in de Zwitserse Alpen was ik in een klein stadje een boekwinkel ingestapt. Ik moest een uurtje doorbrengen voor mijn kamer klaar was. Tijdens het rondneuzen vond ik daar opeens het perfecte boek: een geweldige vormgeving en dezelfde doelgroep. Zoiets wilde ik! Helaas kon ik het niet kopen, want elk grammetje telde in de rugzak. Stieneke baalde met me mee, toen ik haar dat verhaal vertelde. Maar een maand later in Puglia zag ik datzelfde boek liggen in de Feltrinelli en dit keer ik kocht het meteen. Vanuit mijn hotelkamer stuurde ik haar wat foto’s. Zij toverde daar haar eigen ontwerp van en toen ik dat onder ogen kreeg, dacht ik meteen: ‘Dit is het!’. 

De afgelopen maanden hadden we veelvuldig contact om alles te finetunen, met als hoogtepunt de mooie cover. Zo knap hoe iemand met een paar vage hints zoiets passends maakt, niet alleen passend bij mij, maar ook bij de inhoud.

Van proefdruk naar publicatie

Na correctierondes, feedback van proeflezers en de definitieve cover, ging het uiteindelijk naar de drukker. Ondertussen dook ik in de techniek: een website, een exclusieve login voor lezers (met extra video’s en ontspanningsoefeningen), een verkooppagina. Mijn man, die bij MyParcel werkt, hielp met het inrichten van het verzendproces: uiteindelijk moet er een label op een envelop worden geprint. We gaan straks gezellig van huis uit de bestellingen verwerken! En daarnaast wordt het boek ook bestelbaar voor boekhandels en natuurlijk komt het ook op Bol.

En dan de marketing, help! Voorverkoop, bonusmateriaal, persbericht, een communicatieplan. Terwijl ik daar mee bezig was, dacht ik alweer aan mijn volgende plannen: het wordt ook een ebook en ik spreek het in als luisterboek. Met HTML en CSS (en wat hulp van ChatGPT) puzzel ik nu aan de digitale versies.

Afgelopen week met de proefdruk in handen besefte ik: dit interne project is groter en groter geworden. De aanloop duurde een jaar, maar nu begint het pas! Nog een paar puntjes op de i en dan: de voorverkoop!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven