4. Je eigen pijnpunten

4. Je eigen pijnpunten Als puber was ik de braafheid zelve. Het middelste kind, het enige meisje, de enige die VWO deed. Volop geprezen om wat ik allemaal kon, stortte ik me met hart en ziel op mijn huiswerk. Mooie rapporten en trotse ouders, dat is wat ik me herinner. En ook de andere kant: de zenuwen voor elke toets of proefwerk. Bang dat ik het niet genoeg geleerd had. Zenuwen, nagelbijten... en ouders die dat niet begrepen "Je haalt tóch altijd goede cijfers". Ik voelde me zo onbegrepen. En nu snap ik nog niet waarom ik zo gespannen was. Nou ja, ik snap het eigenlijk wel: ik haalde mijn 'ZIJN' uit mijn prestaties, onbewust had ik mijzelf het verhaal verteld dat ik alleen goed genoeg was als ik goede…
Verder lezen

3. Wat moet je kind nog leren?

3. Wat moet je kind nog leren? Als ouders probeer je nog wel eens je eigen wil opleggen aan je kind: je móet een samenvatting maken, je móet een planning maken (en wel zó), je móet het zo aanpakken. Want zo heb jij het immers altijd gedaan. Besef dat jouw kind weer anders is dan jij bent. Een andere cocktail van eigenschappen. Een mooie mix van beide ouders, zoals je zo treffend ziet op dit plaatje... Mensen kunnen op allerlei vlakken verschillen, dus jouw kind ook van jou. Denk aan verschillen zoals: Meer van de details houden of meer van de grote lijnen. Dat maakt nogal uit als je praat over een planning.Werk je vooral om doelen te halen, of werk je meer uit angst voor problemen. Zoek je beloning…
Verder lezen

2. Dat puberbrein…

2. Dat puberbrein… Het brein is nog in ontwikkeling bij pubers. Eigenlijk is het pas rond hun 25e ‘klaar’. Sommige delen groeien sneller dan andere delen, dus de samenwerking tussen de verschillende delen onderling is in de puberjaren heel anders dan bij ons. Ik zal je hier niet vermoeien met de technische ins en outs, je kent vast wel het verhaal van die prefontale cortex. Al met al heeft dit een aantal belangrijke gevolgen voor pubers: Ze hebben minder overzicht, doordat er minder verbindingen zijn tussen de hersendelen. Dit merk je bijvoorbeeld aan dat het langer duurt voor ze iets begrijpen wat je zegt. Hierdoor hebben ze ook een lager probleemoplossend vermogen, moeite met overzicht houden en een slechtere concentratie.Ze hebben moeite met plannen en anticiperen, en met prioriteiten stellen.Heftige…
Verder lezen

1. Inleiding

1. Inleiding Welkom bij deze cursus over Motivatie bij je puber! Jij hebt alvast laten zien dat je motivatie hebt, nu je kind nog! Ik werk inmiddels al vele jaren met pubers, en dit is toch een van de grootste struikelblokken voor ouders. Thuis heb ik er ook mijn handen vol aan trouwens, onze twee pubers. Dus ik herken je struggle... Misschien deed je zelf gewoon wat er gevraagd werd, vroeger. Of misschien herken je juist het gedrag van je kind. Hoe dan ook geeft het in deze tijd veel stress aan ouders: je ziet de cijfers van je kind, je ziet welk huiswerk hij of zij  heeft, en je ziet dat je kind er toch een beetje met de pet naar gooit. Of het nu door deze rare virustijden…
Verder lezen

Les 16

De allerlaatste les! We blikken terug, kijken hoe het nu gaat en wat je misschien nóg meer kunt oefenen de komende tijd…
Verder lezen

Les 15

In deze les praten we nog eens over waarden… maar ook over hoe jij dit allemaal gaat volhouden straks, al die nieuwe ideeën en plannen van deze training!
Verder lezen

Les 14

In deze les bedenk je voor de 4e en laatste keer deze training een nieuw anker én een nieuwe affirmatie!
Verder lezen