De relatie met je puber

Als je voor deze cursus gekozen hebt, dan heb je thuis waarschijnlijk best wat gedoe met je puber. Want het valt niet mee als ouder om je in te houden, als je kind de hele dag met andere dingen bezig is dan school. En dan schiet snel de vlam in de pan. En weet je op welke momenten onze puber wél aan de slag gaat? Niet als we gaan dreigen, niet als we boos worden. Juist niet. Wel als we over iets heel anders gepraat hebben, als de sfeer ok is. Als we terugrijden van een training. Of als we een rondje MacDrive doen. Maar vooral: als we zelf rustig zijn. Op zo'n moment kan ik gewoon over dat proefwerk beginnen. En dan gaat hij eindelijk aan de slag... In…
Verder lezen

Opdracht bij les 4

Opdrachten bij les 4 Bedenk eens wat voor leerling jij was. Hoe reageerden jouw ouders op jouw cijfers? In hoeverre bepaalde je zelf wat je deed? Hoe was het voor je om puber te zijn? Wat herken je van de dynamiek tussen jou en je ouders vroeger, en jouw kind en jou als ouder nu? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Welke overtuigingen en ambities heb jij, als het gaat om je kind? Een overtuiging begint vaak met "Ik vind dat... ". Bijvoorbeeld: "Ik vind dat iemand moet doorzetten". Of: "Ik vind dat kinderen hun best moeten doen". "Ik vind dat als je de hersenen hebt, je ze ook maximaal moet inzetten." Noem eens een paar overtuigingen, die er momenteel voor zorgen dat je vaak in de clinch ligt met…
Verder lezen

Terug naar die motivatie

Wat heeft dit te maken met motivatie? Je vraagt je misschien af waarom ik zoveel aandacht besteed aan jouw overtuigingen en jouw verhaal. Het gaat toch om je puber? Liefst wil je gewoon wat tips waardoor alles beter gaat. Maar je kunt dingen niet 'niet' communiceren. Dus jouw verhaal geef je hoe dan ook door aan je kind. En je verhaal kan maken dat er een oordeel zit, een vorm van afwijzing. En dat werkt weer averechts in de communicatie. Niet dat je nooit een oordeel over je kind mag hebben, of bepaald gedrag niet mag afwijzen, maar doe het met het verhaal van NU, niet met jouw oude verhaal. Je zult merken dat je in het hier en nu rustiger blijft, en dat je kind dan ook rustiger op…
Verder lezen

Wat wil je meegeven?

Wat wil je nu écht meegeven? Op een gegeven moment kom je bij je kind niet verder met argumenten als: "... omdat ik dat vind" of "... omdat ik dat zeg". Dus het is goed om je overtuigingen eens tegen het licht te houden. Wat is nu écht belangrijk als het gaat om je kind? Wat wil je nu écht meegeven als hij/zij straks als volwassene de wereld in stapt? Is dat het hoogste schoolniveau? Is dat een schooldiploma zónder dat je kind ooit is blijven zitten? Is dat een eindlijst cum laude? Denk je dat als je kind op zijn 95e terugkijkt op zijn leven, zal denken "Dat was toch wel een grote fout van mijn ouders, dat ze mijn leven hebben verpest door me in 4 havo te…
Verder lezen

Welk verhaal vertel je jezelf?

Welk verhaal vertel jij jezelf? Vanaf je geboorte word je natuurlijk enorm beïnvloed door het verhaal van je ouders: wat is hun wereldbeeld, waar zijn ze van overtuigd, wat vinden ze belangrijk, wat hebben ze zelf meegemaakt. Dat geldt voor jouw kind, maar natuurlijk ook voor jou zélf. Denk maar eens terug aan jouw jeugd: wat voor kind was je, in wat voor gezin groeide je op, hoe spraken je ouders met elkaar en met jou? Wat vonden ze belangrijk? Wat heb je misschien gemist? Al die dingen samen maken 'jouw verhaal': hoe jij de wereld ziet, wat jij belangrijk vindt, de dingen die je juist hetzelfde wilt doen of de dingen die je juist wilt vermijden. En nu projecteer je dat verhaal weer op je kind. Met dingen als:…
Verder lezen

Je eigen pijnpunten

Als puber was ik de braafheid zelve. Het middelste kind, het enige meisje, de enige die VWO deed. Volop geprezen om wat ik allemaal kon, stortte ik me met hart en ziel op mijn huiswerk. Mooie rapporten en trotse ouders, dat is wat ik me herinner. En ook de andere kant: de zenuwen voor elke toets of proefwerk. Bang dat ik het niet genoeg geleerd had. Zenuwen, nagelbijten... en ouders die dat niet begrepen "Je haalt tóch altijd goede cijfers". Ik voelde me zo onbegrepen. En nu snap ik nog niet waarom ik zo gespannen was. Nou ja, ik snap het eigenlijk wel: ik haalde mijn 'ZIJN' uit mijn prestaties, onbewust had ik mijzelf het verhaal verteld dat ik alleen goed genoeg was als ik goede cijfers haalde. Dat soort…
Verder lezen

Opdracht bij les 3

Als je de 11 regelfuncties in deze les doorleest, wat zou jouw kind dan op elk van deze scoren? Waar ben jij het vaakst geneigd om het over te nemen en wat gaat eigenlijk al zo goed dat je het normaal vindt? Geef bij elk onderdeel eens een cijfer van 0-10. Je kunt de lijst hier nog eens openen en ook digitaal invullen. Als je dat gedaan hebt, ben je twee inzichten rijker: je weet waar je kind goed in is (de hoogste cijfers) en je weet waar je kind hulp bij nodig heeft. Opdrachten bij les 3 1. Gebruik de dingen waar je kind goed in is, als er zich een probleem voordoet: hóe kan je kind deze talenten inzetten bij het verkleinen of oplossen van dat probleem? Vaak…
Verder lezen