Opdracht bij les 6

Opdracht In deze les heb je geleerd hoe belangrijk autonomie en erkenning zijn voor je puber. Ga nu eens na hoe dit in jullie gezin van toepassing is: Welk cijfer geef je aan de verhouding tussen jou en je puber, als het gaat om de aanwezigheid van 'autonomie'? (waarbij 10 is: maximaal aanwezig) Welk cijfer geef je aan de verhouding tussen jou en je puber, als het gaat om de aanwezigheid van 'erkenning'? (waarbij 10 is: maximaal aanwezig) En als je vindt dat er inderdaad best een tandje bij kan op de schaal: wat kun je vandaag nog doen, om deze cijfers 1 puntje op te krikken?
Verder lezen

Erkenning

Erkenning Ieder mens, ieder kind, en dus ook iedere puber, wil gezien in gehoord worden. Waardering voor wat goed gaat. Bevestiging dat hij/zij er mag zijn. Een schouderklopje als iets goed gegaan is. Steun of een luisterend oor als dat nodig is. Een ouder die uitstraalt: “Ik zie je en ik ben er voor je”. En juist in het heetst van de strijd raken we elkaar kwijt. Of komen we in een strijd terecht, waarin we óók graag erkenning willen voor wat we voelen: en het is ook niet óf óf, het is ook én én: je kunt van je kind verwachten dat het jouw plek als ouder erkent en respecteert, dat het rekening houdt met wat jij wilt of voelt. Maar dan zeg ik er altijd bij: "Laat de…
Verder lezen

Autonomie

Autonomie Wat verstaan we onder autonomie? Het aloude ‘zelluf doen’: je kind wil zelf bepalen hoe het dingen doet, in welke volgorde, op welke plek, het belangrijkste is dat het zelfgekozen is. Als ouders geef je de kaders, de grenzen, en daarbinnen geef je je puber de keuze. En kijk eens kritisch naar jezelf: in hoeverre geef je je puber nu de vrijheid? Of leg je jouw manier van leren op: “Je kunt toch niet leren met die muziek aan?”. "Dat werkt toch niet, op het laatste moment pas aan de slag gaan?". Laat je puber dit soort dingen zelf ontdekken, help het door de juiste vragen te stellen (“Hoe werkt dit voor jou? Hoe zou je dit de volgende keer kunnen aanpakken?”) zonder je eigen mening op te leggen.…
Verder lezen

De sleutel tot je puber

In de vorige les heb je al veel handige tips gekregen voor een betere relatie met je kind. In deze les wil ik het specifiek hebben over de twee állerbelangrijkste zaken waar kinderen, en met name pubers, behoefte aan hebben: autonomie en erkenning. De meeste conflicten die ouders met kinderen hebben, draaien uiteindelijk om deze twee basisbehoeften. Als het jou als ouder lukt om nóg meer tegemoet te komen aan deze behoeften, zul je merken wat een wonderlijke uitwerking dat heeft. De communicatie zal gemakkelijker gaan, je kind zal meer gemotiveerd zijn om ook dingen ‘terug te doen’. Je kind zal lekkerder in zijn/haar vel zitten. In deze les ga je je in elk van deze twee behoeften verdiepen en kijken hoe je daar nog dingen in kunt veranderen.
Verder lezen

Opdracht bij les 5

De opdracht bij les 5 is niet zo eentje om diep na te denken, maar om echt mee te doen en ook goed te voelen wat het met je doet. Ik wil je uitdagen om het niet alleen te lezen, maar ook echt te gaan doen. Deze oefening is sowieso handig, ook als je conflictsituaties op je werk hebt, of met iemand anders. Opdracht bij les 5 Je hebt in deze les geleerd over de filters die we allemaal hebben. Dat is de reden waarom mensen elkaar niet altijd begrijpen. Waarom ruzies en oorlogen ontstaan. Met onderstaande oefening ga jij leren hoe je de dingen ook vanuit het perspectief van de ander bekijkt, en hoe je dat mee kunt nemen in je gesprek, waardoor het beter zal verlopen. Denk eens…
Verder lezen

7 tips voor beter contact

Toen ik autorijles had, moest ik in 3 spiegels leren kijken: binnen, buiten, over je schouder. Op een gegeven moment werd dat een automatisme: ik bewoog mijn hoofd volgens het boekje, maar écht kijken deed ik niet (inmiddels wel, want ik ben nu volwassen en rij liever niemand overhoop...) Met luisteren naar anderen kunnen we ook heel goed doen alsof, en ondertussen er niet helemaal bij zijn met onze aandacht. Als je écht goed contact met je kind wilt, laat dan duidelijk merken dat je met aandacht luistert. Zorg dat je je niet laat afleiden door je telefoon, leg die bewust weg. Zorg voor oogcontact Als je kind praat, knik dan mee of zeg ‘ja’ of ‘ahuh’ tussendoor. Vraag door: “Hoe ging dat?”, “En toen?”. Geef niet te snel je…
Verder lezen

Een lesje communicatie

Communicatie is alles! Dus het is goed als je begrijpt hoe dat werkt tussen mensen. Want hoe komt het dat twee mensen een compleet ander beeld van een situatie hebben? Of als je met iemand een boek of film nabespreekt, en jullie allebei compleet andere dingen vertellen? Dat heeft te maken met de informatie die we bewust waarnemen. Onbewust komt er vele malen meer binnen, maar je bewuste scant eruit wat interessant voor je is. Wist je dat je dat jouw onbewuste brein per seconde maar liefst 11,2 miljoen bits aan informatie te verwerken krijgt? Om je een idee te geven wat een bit is: 1 woord is ongeveer 5 bits. Alles wat er aan prikkels binnen komt, dingen die je ziet, hoort en voelt. Van die 11,2 miljoen bits,…
Verder lezen