School en huiswerk: welk type ouder ben jij?

Soms zeg ik het tegen een leerling in mijn praktijk: “Besef je hoe fijn het is dat je ouders nooit zeuren over je huiswerk of je cijfers, vergeleken met andere ouders? En snap je ook dat de keerzijde is dat jij de motivatie helemaal uit jezelf moet halen?”. 

Aan de andere kant zitten daar de kinderen van ouders die alles met een vergrootglas in de gaten houden. Daar heerst natuurlijk het verlangen van een kind om met rust te worden gelaten. Bij die leerlingen stel ik de vraag: “Stel je voor dat je ouders helemaal NIETS meer zeggen over je huiswerk, zou je dan nog wat doen?” Best veel kinderen geven dan eerlijk toe: ik denk het niet.

Zoveel mensen, zoveel stijlen, er is geen goed of fout. Soms is een situatie zo ontstaan omdat de ouders van huis uit behoefte hebben aan controle, of juist een aversie ertegen hebben. En soms is een bepaalde aanpak gewoon handiger bij het type kind.

In dit blog lees je over de 5 verschillende types ouders als het gaat om school en huiswerk: van de ouder die alles precies in de gaten houdt tot de ouder die alles loslaat. In welk type herken jij je het meest? Onderaan de pagina vind je ook de link naar een quiz!

types ouders test

1. De helikopterouder

Altijd in de lucht, altijd klaar om te landen als het nodig is!

Ben je dit type ouder, dan hou je je kind nauwlettend in de gaten en weet je precies wat het huiswerk is, wanneer het af moet en wanneer er toetsen zijn. Je stuurt bij en grijpt snel in zodra er iets misgaat.

Voorbeeld: Je praat dagelijks over huiswerk en volgt alles precies. Je controleert regelmatig of alles goed verloopt en helpt vaak actief met de opdrachten.

Gevolgen voor je kind: Je kind voelt zich gesteund en goed begeleid, maar krijgt niet altijd de kans om zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te ontwikkelen. Waarschijnlijk is er vaak ruzie over controle en huiswerk.

2. De manager-ouder

Met de juiste planning komen we er wel!

Je biedt toezicht en structuur, maar geeft je kind ook de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Je helpt met plannen en stelt verwachtingen, maar grijpt alleen in als dat echt nodig is.

Voorbeeld: Samen met je kind maak je aan het begin van de week een planning. Je volgt de voortgang en helpt wanneer nodig, maar laat je kind ook fouten maken om daarvan te leren.

Gevolgen voor je kind: Je kind ontwikkelt zelfstandigheid, maar met een vangnet. Deze kinderen leren plannen en verantwoordelijkheid nemen, maar kunnen nog steeds best afhankelijk zijn van hulp van de ouders.

3. De coach-ouder

Jij bent de ster, ik ben hier om je aan te moedigen!

Je moedigt je kind aan om zelfstandig te werken, maar bent beschikbaar voor advies en hulp als dat nodig is. Je stimuleert zelfreflectie en helpt je kind om eigen oplossingen te bedenken.

Voorbeeld: Je vraagt regelmatig hoe het schoolwerk verloopt en welke uitdagingen je kind heeft. Je biedt hulp aan, maar alleen wanneer het kind zelf aangeeft dat nodig te hebben.

Gevolgen voor je kind: Deze kinderen leren zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen, terwijl ze weten dat ze altijd steun kunnen vragen als dat nodig is. Maar sommige kinderen kunnen zonder duidelijke structuur minder productief zijn.

4. De loslaatouder

Jij kiest je pad, ik sta achter je!

Je geeft je kind volledige verantwoordelijkheid over school, huiswerk en toetsen en biedt weinig directe begeleiding. Fouten zie je als leermomenten die het kind zelf mag ontdekken.

Voorbeeld: Je informeert af en toe hoe het gaat, maar laat je kind zelf plannen en het schoolwerk organiseren. Je verwacht dat het kind zelf prioriteiten stelt en leert van de gevolgen van gemaakte keuzes.

Gevolgen voor je kind
: Je kind krijgt de vrijheid om eigen keuzes te maken, wat kan leiden tot zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Maar voor sommige kinderen kan dit leiden tot uitstelgedrag of een gebrek aan focus.

5. De steunpilaar

Ik ben altijd daar als je me nodig hebt!

Je biedt vooral emotionele steun en zorgt voor een stabiele thuisomgeving. Je helpt niet actief met schoolwerk, maar bent er om te luisteren en bieden comfort bij stress.

Voorbeeld: Je vraagt regelmatig hoe het kind zich voelt over school en biedt troost als er stress is. Je verwacht dat je kind zelf de praktische kant van school en huiswerk wel leert en bijhoudt.

Gevolgen voor je kind
: Je kind voelt zich gesteund en veilig, maar kan zich soms ook overweldigd voelen door het gebrek aan praktische begeleiding. Dit kán leiden tot stress bij het omgaan met huiswerk en toetsen.

Doe de quiz en ontdek welk type ouder jij bent

Als ouder speel je een belangrijke rol in hoe je kind met school omgaat. Hier kun je een quiz doen om te kijken op welke type ouder jouw aanpak het meest lijkt.

Er is trouwens geen one-size-fits-all oplossing. Vaak ligt jouw stijl ook aan je eigen ervaringen met jouw ouders, bovendien hangt de beste aanpak af van de unieke behoeften van het kind. Sommige kinderen hebben baat bij strakke begeleiding en structuur, terwijl anderen juist gedijen bij meer vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. En dat verandert ook bij het groter worden van je kind. Het belangrijkste is dat je als ouders je aanpak blijft afstemmen op wat werkt voor je kind.

Wil je meer werken aan jezelf?

Hou je ervan om wat meer te werken aan je eigen ontwikkeling en je rol als ouder? Kijk dan ook eens bij mijn online training ‘Jij blij zij blij’, waarin je allerlei opdrachten krijgt, die je meer bewust maken van wie je bent en wat je wilt en doet. De titel zegt genoeg: als jij lekker in je vel zit, zitten zij dat vaak ook!

type ouder blij

2 gedachten over “School en huiswerk: welk type ouder ben jij?”

  1. Hoi Mariëtte,

    Wat leuk, die types. Ik herken mezelf er wel in, maar ik ben wel echt verschillende types bij mijn kinderen. Dat blijft bijsturen. Ik denk dat ze iets anders nodig hebben, maar dat kan ook een patroon worden. Dus overleg ik ook met hen welke rol ze van me nodig hebben. Of het nog past.

    Groetjes, Afke

  2. Leuke blog!

    Ik zal hem naar mijn man sturen.
    Grapje 😉 Wat hebben wij een gedoe gehad met onze (ADHD) zoon. Dat wisten wij toen nog niet.

    Hij ook niet maar dat terzijde.

    (Groetjes Hypno collega Paula
    bakker-brein-bewust)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven