Doel bereiken oefening

 

Wat zou je nou echt willen bereiken in 2019? Een bepaalde opleiding… een bepaald gevoel… een lager gewicht… een bepaald doel in je sport…?

Met deze oefening zorg je dat het bereiken van je doel gemakkelijker wordt. Kies een rustig moment, je kunt de oefening heel goed met zijn tweeën doen, maar ook alleen. Zorg voor een paar vellen papier en een pen of stift. Het duurt ongeveer 15-30 minuten.

Deze oefening zit ook in de thuisstudie NLP van een instituut waar ik huiswerkbegeleider ben. Keer op keer reageren cursisten verbaasd, hoe groot de impact is.

 

Stap 1: wat is je doel?

Bedenk eerst eens goed wat je doel is, en maak het zo helder en meetbaar mogelijk. Niet ‘ik wil afvallen’, maar benoem dan ook hoeveel. Zorg vervolgens ook dat je doel positief is geschreven, vermijd het woordje ‘niet’. Dus in plaats van ‘niet meer roken’, benoem je het als ‘stoppen met roken’. En als het even kan, benoem ook wanneer je het bereikt wilt hebben. Een mooi doel is bijvoorbeeld: “Ik wil op 1 september 10 kilo kwijt zijn”; of “ik wil voor de zomervakantie al mijn tentamens gehaald hebben”.

 

Stap 2: pak pen en papier

Pak een paar vellen papier en een pen of stift. Op elk vel schrijf je iets anders:

  • DOEL
  • WIE BEN IK
  • WAT DENK IK EN WAT GELOOF IK
  • WAT KAN IK
  • WAT DOE IK
  • WAAR BEN IK

Leg de vellen papier in de kamer op de grond, op de volgorde die hierboven staat aangegeven.

 

Stap 3: vragen beantwoorden

Doel bereiken neurologische niveausVervolgens ga je je situatie/leven beschrijven aan de hand van de vragen.

  • Je begint bij het vel ‘WAAR BEN IK’ en gaat erop staan. Beschrijf hoe je omgeving eruit ziet. Afhankelijk van je doel kies je de omgeving die je beschrijft (thuis, school, werk).
  • Dan stap je naar het volgende vel ‘WAT DOE IK’ en beschrijf je je gedrag (in relatie tot de omgeving die je net beschreef).
  • De volgende stap is ‘WAT KAN IK’. Je beschrijft je vaardigheden: wat kun je allemaal? En wat kun je misschien nog niet en zou je nog moeten leren?
  • Bij ‘WAT DENK IK EN WAT GELOOF IK’ beschrijf je je waarden en overtuigingen in relatie tot je gedrag en je doel. ‘Ik vind dat ik…’ of ‘ik vind dat mensen….’. En ‘ik vind het belangrijk dat…’.
  • ‘WIE BEN IK’ is de volgende stap: wie ben je eigenlijk? Welke rol(len) heb je? Waar haal je je identiteit uit?
  • Tenslotte stap je op je ‘DOEL’ en benoem je je doel. Sluit je ogen en voel ook alsof je je doel bereikt hebt: wat zie je allemaal om je heen? Wat voel je allemaal? Hoe ziet je leven eruit? Hoe praat jij, hoe praten de mensen om je heen?

 

Stap 4: de terugweg

Nu je uiteindelijk je doel gevoeld en ‘aangeraakt’ hebt, zou het best eens kunnen dat je antwoorden op de andere vragen anders zijn:

  • Met dat doel in je achterhoofd, wie ben jij dan als persoon?
  • En waar geloof je in, welke overtuiging past er bij je doel? Wat is er belangrijk, met betrekking tot je doel?
  • Wat moet je allemaal kunnen om je doel te bereiken? Is er nog iets dat je moet leren?
  • Als je dan aan je doel denkt, en alles waar je in gelooft, en alles wat je kunt (of wilt kunnen), hoe ziet dan je gedrag eruit?
  • Beschrijf tenslotte je (nieuwe) omgeving.

Veel succes en plezier met deze oefening. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring, deel hem hieronder in het commentaar!

 

 

Leave a Comment