Linksaf of rechtsaf… gamen of huiswerk?

Linksaf of rechtsaf… gamen of huiswerk maken?

We zijn bij de tweede les van ‘Ik leer leren’ beland, over motivatie. Ik geef hem een paar matjes in de hand en vraag hem om die neer te leggen: eentje voor waar je nu staat. Eentje voor je school en eentje voor huiswerk. En dan een mat voor het gamen. En tenslotte eentje voor wat je later wilt worden.

Mooie route

Linksaf of rechtaf gamen of huiswerk

Zonder na te denken legt hij de matjes neer in de ruimte. Vanaf deze eerste mat (‘waar je nu staat’) loopt er naar rechts een mooie route via school en huiswerk naar zijn droomberoep: hij wil erg graag architect worden. Als je vanaf het eerste matje naar links kijkt, ligt daar het matje van het gamen. Hij mag ook op elk matje even voelen hoe het is. Hoe voelt het als je je doel (architect) bereikt hebt, na al dat harde werken? Ik zie zijn ogen stralen. Eindelijk iets doen wat hij écht leuk vindt. Vanaf die plek ziet hij ook hoe het matje van gamen wel heel erg in de andere richting ligt.

Linksaf is verleidelijk

“Dat is interessant,” zeg ik. “Ga nog eens staan op het matje van nu. En kijk eens naar rechts, welk pad daar uitgestippeld ligt. En kijk eens naar links.” Hij begint te knikken. Hoe verleidelijk is het niet, om na school lekker te gaan zitten gamen? Om linksaf te slaan? Elke dag opnieuw, elk moment van vrije tijd, sta je weer opnieuw voor de keuze: ga ik linksaf, of ga ik rechtsaf?

Linksaf… of rechtsaf?

huiswerk of gamen

De anderen in de groep knikken van herkenning. Ik vertel hoe ik het zelf ook herken. Ook ik kan gaan zitten lanterfanten. Prima, lekker, leuk…. Maar mijn doel bereik ik er niet mee. Ook ik moet keuzes maken, ga ik linksaf, of ga ik rechtsaf? En dat geldt voor iedereen.

En natuurlijk heeft hij dit verhaal over keuzes ook al van zijn ouders en leraren gehoord, maar juist die matjes maken het nu concreet, voelbaar én zichtbaar voor hem.

Jij bepaalt het zelf

gamen

Het heeft indruk gemaakt. In de lessen die volgen, zeg ik af en toe ‘weet je nog, van die matjes?’, en dan lacht hij weer. Hij gebruikt nu een timer bij het gamen, zodat hij zich niet verliest in de tijd. En zodat hij zich daarna weer op de andere matjes kan richten.
Op zijn felicitatiekaart aan het einde van de training teken ik de splitsing nog eens: “Links of rechts? Jij bepaalt waar je naartoe gaat!”

Zou zo’n training ‘Ik leer leren‘ iets voor jouw kind zijn?
Kijk eens naar de complete informatie over de training bij mij of zoek op de landelijke pagina www.ikleerleren.nl een trainer bij jou in de buurt! Of boek gewoon een gratis kennismakingsgesprek in, zodat we kunnen kijken wat het beste bij jullie situatie past. Dat doe je snel en makkelijk via mijn agenda op deze pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *