Van geld plannen naar huiswerk plannen

Van geld plannen naar huiswerk plannen

Ik wees onze zoon erop dat er op zijn rekening meer geld áf gaat dan erbij komt. Gelukkig kunnen we dat als ouders in onze eigen ING-app zien.

Hij koopt wel eens wat in de schoolkantine, of in de supermarkt. Drop, croissantjes, kleine dingen. En met zijn pinpas verdwijnt dat dan geruisloos van zijn rekening.

Executieve functies

Omgaan met geld… zeker als het digitaal is… dat is iets dat kinderen ook moeten leren. Het vraagt iets van de executieve functies van je hersenen: kun je je beheersen, kun je prioriteiten stellen, kun je plannen, kun je flexibele keuzes maken, kun je je gedrag evalueren…?

Precies die dingen die je ook nodig hebt bij het huiswerk maken. Als ouders kun je je kinderen helpen met dit soort alledaagse voorbeelden. Door het stellen van geïnteresseerde vragen, zet je je kind aan het denken. Je helpt als ouder als het ware dat die puzzelstukjes in de hersenen in elkaar passen. Zodat het die vaardigheden ook weer op andere vlakken kan gaan gebruiken. Bij het leren bijvoorbeeld…

Autodrop

guilty pleasure puber“Heb je gezien dat er meer áf gaat dan bij komt?” vroeg ik vandaag dus.

We lachen er samen om, het is een probleem dat we al eerder bespraken. Dankzij wat verjaardagsgiften is hij nog niet bij de nullijn, maar als hij zo doorgaat komt die wel in zicht.

“Dat broodje dat je zaterdag na het sporten bij de Vomar haalde… Broodjes krijg je toch gewoon van ons als je die wilt?”

“Echt?” (geen idee onder welke steen hij de afgelopen 13 jaar leefde)

We praten over wat hij nog meer koopt. Autodrop is pas echt zijn guilty pleasure.

 

Zelfevaluatie

En terwijl we zo aan het praten zijn, zegt hij nadenkend: : “Misschien moet ik gewoon mijn pinpas thuis laten”.

“Ja” daag ik uit, “en dan op school verhongeren, omdat je je brood vergeten bent”.

“Ja, want als ik dan een dag honger heb gehad, dan vergeet ik de volgende dag mijn brood tenminste niet”.

Kijk, nu beginnen die zelf-evaluerende radartjes in zijn hoofd goed warm te lopen… en daar hou ik van. Ook bij het coachen en bij ‘Ik leer leren’: als kinderen op een afstandje kijken naar hun gedrag, naar wat er misschien beter anders kan, dan wordt er van binnen al een verandering in gang gezet.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *