fbpx

De drie meest voorkomende hulpvragen in 2021

De drie meest voorkomende hulpvragen in 2021

Het afgelopen jaar heb ik weer heel wat kinderen en ouders geholpen in mijn praktijk. En die kwamen voor allerlei verschillende soorten problemen en hulpvragen. In dit blog lees je wat de meest voorkomende hulpvragen waren en wat ik daar als coach mee doe.

Hulpvraag 1: Tegenvallende schoolcijfers

Verreweg de meeste kinderen in mijn praktijk komen voor iets rondom schoolcijfers. Of ze werken heel hard maar halen niet de resultaten die je zou verwachten. Soms hebben ze ook gewoon nooit geleerd hoe je dat nou goed aanpakt. Overzicht houden, jezelf aan het werk zetten, op zo’n manier dat de stof ook goed blijft hangen. Dat kan enorm frustrerend zijn en leiden tot stress, verminderde motivatie en vaak ook gedoe tussen ouder en kind.

planning

Waarover gaat ‘Ik leer leren’?

Deze kinderen doen bij mij de training ‘Ik leer leren’. Je leert daarbij je in 5 sessies alles rondom het ‘leren leren’. Daarbij reflecteren we vooral over hoe je meer controle krijgt over je inzet en de resultaten. Afhankelijk van de leerling zoomen we meer of minder in op thema’s als het geheugen, faalangst, motivatie, plannen en concentreren.

Wat voor soort leerlingen komen vooral?

Dit jaar zag ik kinderen van alle leerjaren van de middelbare school. De nadruk lag vooral bij de 2e en 3e klas, havo en vwo. Een enkeling zat al op het HBO en had nog moeite met plannen en motivatie.

Motivatie: belangrijk én overschat

Door alle leerjaren heen blijft motivatie toch wel aan de basis van andere problemen te liggen. Als je niet zo gemotiveerd bent, ga je ook niet actief met een planning aan de slag. Waardoor je te laat begint. En als je gaat uitstellen omdat je niet zoveel zin hebt, ontstaat vaak ook stress en zelfs faalangst.

Het dubbele is: het belang van ‘motivatie’ wordt ook wel zwaar overschat. Het wordt als excuus genoemd (“Ik heb nu eenmaal geen motivatie”). De kunst als coach of ouder is dan toch om de bal bij de ander te laten. “OK, hoe ga jij dan de komende jaren overleven op school, zonder die motivatie?”. “Hoe ga je zorgen dat je overgaat, ondanks dat je er geen zin in hebt?”. Vaak ligt het antwoord in een vorm van acceptatie en erkenning, dat het nu eenmaal zo is dat het moet. En daarnaast help ik het kind met het bedenken van goede gewoontes, waardoor er meer succeservaringen komen. Die zorgen dan weer voor meer zelfvertrouwen en motivatie.

Hulpvraag 2: Angst en stress

Op de tweede plaats van hulpvragen dit jaar staan angst en stress. Zowel op het gebied van school als sociale contacten. Mensen kunnen voor van alles bang zijn: voor de groep staan, toetsen maken, maar ook bijvoorbeeld om met mensen te praten, op mensen af te stappen, of zelfs maar naar buiten gaan.

EFT en hypnose

Bij hulpvragen rondom angsten en fobieën werk ik meestal met EFT en met hypnose. Soms ligt er een ‘eerste keer’ aan ten grondslag, een gebeurtenis of situatie die iemand nog moet verwerken. Bijvoorbeeld dat je in groep 3 in een klein kamertje in je eentje de Cito moest maken, terwijl je je daar helemaal niet veilig voelde. Met EFT of hypnose kunnen we deze gebeurtenis dan een plekje geven. Dat betekent dat je in het hier en nu niet meer getriggerd wordt door dat oude gevoel van toen.

Vermijden of de dingen weer durven aangaan

Veel mensen met angst en stress schieten in het ‘vermijden’, en vaak gaat de omgeving erin mee. Dan hoor ik: “Ik krijg geen beurt in de klas, want dat vind ik eng, dat weten mijn docenten”. Terwijl je juist ook stapje voor stapje moet leren om die dingen weer wél aan te gaan.

Mag je wel fouten maken?

Bij angst en stress rondom school en cijfers kijk ik ook naar wat voor ‘verhaal’ een kind zichzelf vertelt. Hoe komt het dat je bang bent, terwijl je er toch best goed voor staat op school? En dan kijken we hoe je daar een ander verhaal van kunt maken. Dan gaat het bijvoorbeeld over de mindset dat al het leren met vallen en opstaan gaat. Dat het heel normaal is om missers te maken, om fouten te maken en om daarvan te leren. Vaak zijn we vergeten hoe je als kind van alles hebt geleerd met letterlijk vallen en opstaan. En een kleuter vergeef je het nog wel als hij zijn melk omstoot, maar waarom is dat zo moeilijk bij jezelf als je groter bent?

Zelfvertrouwen

Deze kinderen moeten nog wat leren op het gebied van zelfvertrouwen: je bént ok en soms dóe je niet handig. Via bijvoorbeeld kwaliteitskaartjes maken we een heel overzicht van ‘alles waar jij goed in bent’, de dingen die jou nou echt jou maken. Want je bent zoveel meer dan je cijfers! Als dat besef meer gevoeld wordt, dan verdwijnen die (sociale) angst en stress vanzelf.

Hulpvraag 3: Sociaal gedrag en communiceren

Deze hoort ook bij de interessante hulpvragen: kinderen die niet goed communiceren of die moeite hebben met sociaal gedrag.

A-sociaal

Soms zijn het de ouders die hun kind aanmelden, omdat de puber in kwestie zich thuis “a-sociaal” gedraagt. “Dan zit ik ‘s avonds alleen, want hij wil niet meer gezellig op de bank tv met me kijken”. Dit zijn interessante gesprekken waarbij het ook gaat om wederzijdse verwachtingen. Ja ouders, je kind wordt groot en gaat straks uitvliegen. Dat kleine gezellige kind van vroeger is er gewoon niet meer, dat is een gezonde ontwikkeling. Die zit liever op zijn kamer te gamen dan bij jou op de bank. Dat neemt niet weg dat je geen eisen kunt stellen aan het gedrag van je kind.

Wat wil je bereiken?

En aan de andere kant praat ik met zo’n puber over de gevolgen van bepaald gedrag. Je kunt overal tegenin gaan, je kunt je terugtrekken op je kamer, je kunt brutaal doen, je kunt iedereen negeren. Maar wat bereik je ermee? En is dat wat je wilt bereiken? Je woont nu eenmaal nog een tijdje bij die mensen thuis. Hoe kun je zorgen dat jullie die laatste jaren op een acceptabele manier met elkaar omgaan? Zodat jij het ook naar je zin hebt en zij niet meer zo ‘zeuren’? Ook dat hangt weer af van: wat wil je bereiken? We oefenen dan ook verschillende stijlen van communicatie,

Ze zit de hele dag op haar kamer

Een andere hulpvraag onder deze noemer zijn de stille introverte meiden van een jaar of 14-15. Meiden die het liefst de hele dag op hun kamer zitten. Ik herken ze meteen, en ik herken ook de pijn van met name de moeders,. Ik heb er namelijk zelf ook eentje thuis. Vaak zit bij de ouders een angst dat deze kinderen sociaal gehandicapt raken. Dat ze niet normaal met vriendschappen omgaan, geen gewoon gesprek kunnen voeren.

Het grappige is dat ik met deze meiden de leukste gesprekken heb. Ik vertel ze dat ze best normaal zijn, dat het ook gewoon fijn is om alleen te zijn. Dat ik ook zo ben, ik voel met ze mee. En dan gaan we verkennen hoe ze zelf hun sociale leven vinden. Vaak speelt zich dat meer online af, buiten het zicht van ouders. Dan hebben ze ook niet het gevoel dat ze tekort komen op dat vlak. En soms hebben ze er zelf ook wel last van: “Ik ben toch een beetje anders in de klas”.

Tuimelbekers

Veel kinderen vinden het toch best lastig om hun plekje in de groep te vinden. Soms zijn ze inderdaad een beetje ‘anders’, soms durven ze ook niet zoveel van zichzelf te laten zien. Of te zeggen wat ze vinden. Wat ook kan meespelen zijn vervelende ervaringen in het verleden. Als dit soort hulpvragen spelen werk ik ook aan weerbaarheid. Hoe leer je rechtop te blijven staan, ook als het stormt? Welke stormen heb je al overleefd in je leven? Juist in deze gekke periode in de wereld, waarin niks meer zeker is, moeten kinderen leren om stevig te blijven staan. Of liever: dat ze net als zo’n tuimelbeker van vroeger wel even omkieperen, maar daarna weer rechtop komen.

Tenslotte

Dit was de top 3 hulpvragen van het afgelopen jaar. Herken jij deze problematiek ook bij je kind? Weet dan dat dit prima zaken zijn waarvoor je hulp kunt vinden! Neem gerust eens contact met me op voor meer informatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten