Wat zijn jongens toch lekker simpel. Bij onze zoon van 8, gek op rekenen en op pleasen, werkt opruimen als volgt: “Ik vind mijn kamer nu 55%, en jij? Ik ga zorgen dat het binnen 15 minuten 80% wordt!” Ideaal! Maar dan onze dochter van 7: ze heeft een hekel aan opruimen. Sterker nog, ze houdt juist van troep maken. Of ze nu haar kleren uitdoet, van speelgoed verandert, een boekje uit heeft, of gewoon iets zoekt: alles belandt steevast op de grond en blijft daar liggen. Opruimen: ho maar. En wij gaan het echt niet voor haar doen… Gelukkig heb ik nu ook voor haar dé oplossing gevonden!
Opruimen tot nu toe…
Al jaren springen wij als ouders met regelmaat behendig over al haar troep, wanneer we ’s morgens haar gordijnen willen opendoen. En als ik eens in de zoveel tijd roep dat ze moet opruimen, is ze binnen 2 minuten klaar, heel verdacht. Ik open dan een tas, of een kast, of ik gluur onder haar bed, en ik zie dat ze de bezemmethode goed beheerst. Een andere tactiek is schaamteloos delegeren: dan komt er een welwillend vriendinnetje, dat zich vrijwillig laat commanderen door onze dochter vanaf haar bed. Ze wil het niet, en voor haar gevoel kán ze het niet. Ze mist ook gewoon het overzicht en weet niet waar ze moet beginnen.
Ik hou niet van opruimen, maar met die blokjes van jouw coaching vind ik het wel leuk
De kindercoach en haar speeltjes
Als (kinder)coach heb ik het nodige leuke werkmateriaal in huis. Waarom zou ik dat niet eens loslaten op onze dochter die maar niet wil opruimen? Ik pakte de ‘taart met rood en groen’ erbij: een houten cirkel, als een taart verdeeld in 12 stukken, met aan de ene kant rood en aan de andere kant groen. Oorspronkelijk bedoeld om mensen inzicht te geven hoe groot een probleem is in verhouding tot het geheel. En om ze te laten voelen en zien wat het effect is van de afzonderlijke stappen die je benoemt: om de beurt draai je ze van rood naar groen.
Opruimen met een taart?
Ik legde de taart op haar bed met de rode kant naar boven. En ik vertelde haar dat telkens als we een onderdeel van haar kamer hadden opgeruimd, we een stukje groen mochten maken. Ik stelde voor dat zij de boekjes opruimde, en ik haar kleren, en wie er klaar was mocht een blokje draaien. Daarna bespraken we twee nieuwe deelgebieden. En zo werkten we ons door haar hele kamer heen. Ze kreeg er lol in, en nam de regie over. Een paar weken later vroeg ze er zelf om: ik wil met die blokjes opruimen. En weer deden we het samen, zij bepaalde wie wat deed.
Helemaal zelf
En nu komt het mooiste: vorige week zei ze – toen het thema weer eens ter sprak kwam – “Ik hou niet van opruimen, maar met die blokjes van jouw coaching vind ik het wel leuk”. Ik stelde voor dat ze die erbij pakte. Ze vroeg of ik weer kwam helpen en ik zei: ‘Nee ik ga in de kamer hiernaast de was opvouwen’. Ze ging van start, en kwam telkens melden met welk deel-van-het-geheel ze nu bezig was: haarelastiekjes, loombandjes, kleren, knuffels, losse rommeltjes…. Soms kwam ze overleggen of iets misschien wel 2 taartpunten was, of zelfs 3, omdat het zoveel was. Ik zat me daar toch met een big smile de was te doen… In een mum van tijd had ze zelf haar hele kamer opgeruimd!
Wil jij dit ook?
Waren deze blokjes bedoeld om te leren opruimen? Niet echt. Helpt het? Enorm! En je kunt het natuurlijk op allerlei vlakken gebruiken: huiswerk in brokjes hakken, manieren verzinnen om beter in de groep te liggen. Heb je ook het vermoeden dat dit ook bij jouw kind zou kunnen werken? Dan kun je die blokjes natuurlijk zelf aanschaffen. En als je handig bent, kun je ook zoiets maken van karton en rood en groen papier. Zoals vaak geldt bij kinderen: doe het eerst een paar keer samen, en trek je dan steeds een stapje verder terug. Uiteindelijk willen we toch dat onze kinderen zelfstandige wezens worden, die dit soort dingen zelf en uit zichzelf kunnen uitvoeren!
Toen onze kinderen 4-5 waren kwam er een keer een nieuwe oppas, een meisje van een jaar of 16. Na […]
Mmm... cookies!
Deze site heeft cookies (helaas niet eetbaar) om alles soepel te laten draaien. Ben je akkoord?
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.