Pieterpad – deel 2

In augustus 2017 ben ik met onze dochter Laura (10) begonnen aan het wandelen van het Pieterpad. Dat is een langeafstandswandelroute, die loopt van Pieterburen in Groningen, naar de Pietersberg in Maastricht. Het verslag van deze wandelweek lees je in deel 1 . We zijn toen tot aan Gasteren gekomen, ten noorden van Rolde (Drenthe). In de herfstvakantie van 2017 gaan we weer 2 à 3 dagen lopen. We starten weer in Gasteren en zakken zo af via Anderen (woensdag – 10,5 km) af tot Schoonloo (donderdag – 16 km). En vrijdag kijken we of we nog een stuk doen, of dat we dat bewaren voor een volgende keer. Zie ook  deel 3 voor het vervolg!

25 oktober 2017: Gasteren-Anderen (13 km)

Vanmorgen zijn we rond half 10 uit Hoofddorp vertrokken. De treinreis naar Assen was al een spannend avontuur, omdat alle wc’s op slot bleken. Wanhopige dames liepen van treinstel naar treinstel maar tevergeefs. Uiteindelijk stapten we met een hele groep in Assen uit om naar de stations-wc te rennen. Opgelucht kon ik daarna de Qbuzz naar Gasteren nemen…

Om 12:30 stapten we uit bij het café waar we in augustus geëindigd waren. Helaas geen koffie, ze zijn alleen in het weekend open deze maanden. Monter begonnen we onze tocht door de miezerregen. Laura had een nieuw spel bedacht tijdens het lopen: de een zegt een zin, en de ander moet er met een zin op rijmen. Zo vloog de tijd voorbij.

Het Balloërveld was prachtig, we liepen kilometers door het mulle zand. Even stilgestaan bij de galgenheuvel en uitgelegd wat een galg is. We zagen kuddes schapen lopen. En de kerk van Rolde kwam -zoals ik al in andere verslagen had gelezen- steeds een millimeter dichterbij. Na 1,5 uur lopen hielden we pauze onder een paar struiken vanwege de regen: picknickkleedje uitgerold, e-readers gepakt en lekker gelezen. Toen we verder gingen, brak de zon zelfs door!

Bij dit beeld moest natuurlijk even geknuffeld worden:

In Rolde deden onze inkopen voor de lunch van morgen, want na hierna zijn er voorlopig geen winkels langs het pad. En daar waren dan de twee hunebedden van Rolde! Ze lagen er mooi bij zo in het herfstlandschap.

Van Rolde tot Anderen was nog een flink half uur, ook lekker vrij van auto’s en fietsen.

We slapen in Slaopen en Stoet, een prachtige B&B met een grote luxe woonkeuken, die we als enige huurders helemaal voor onszelf hebben. Omdat er alleen een sjiek restaurant in de buurt open was, heb iets besteld via Thuisbezorgd en zo hadden we een heerlijk maaltje met zijn tweetjes!

Het was een mooie wandeldag, ideaal weer, en door prachtige natuur. Morgen wordt een langere ruk, van rond de 15 km, maar dat komt vast ook helemaal goed!

26 oktober 2017: Anderen-Schoonloo (15 km)

Vandaag was de zon er nauwelijks, maar gelukkig is het droog gebleven. Na een heerlijk ontbijt in onze B&B hebben we nog tot 11 uur zitten lezen voor we op pad gingen.

Vanaf Anderen gingen we onder de N33 door, de natuur in. Ergens hebben we een bordje gemist… maar toen we dat ontdekten, bleek het niet echt om te zijn: als we rechtdoor gingen, kwamen we vanzelf weer op het Pieterpad. En wat een mooi stekje weer voor onze rustpauze:

Ons rode kleedje – ooit gekocht toen de kinderen nog baby waren – doet echt goed dienst! De onderkant is van plastic dus drassige grond maakt voor ons niet uit. En het weegt bijna niets. We gaan altijd uitgebreid zitten/liggen en pakken onze e-readers erbij (ze heeft al 6 boeken uit!). Laura zei bij deze pauze: “We doen nu weer even of we elkaar niet kennen, en dan gaan we straks weer gezellig praten”. Heerlijk, echt kind van haar moeder 🙂

En dat ‘gezellig praten’ gaat soms ook geregisseerd, ze zegt regelmatig: “Waar zullen we het nu eens over hebben?”. Ik weet wat haar favoriete games zijn, en waarom; zij weet hoe mijn middelbare schooltijd was. Samen mijmeren we over de vraag waarom sommige kinderen populair zijn in de klas en andere juist niet. “Helemaal jezelf zijn” is alvast een pré, maar niet alle kinderen die helemaal zichzelf zijn, vallen in de smaak, voegt ze toe. De populaire kinderen zijn overigens altijd heel aardig tegen de gepeste kinderen: “… want die hebben het niet nodig om te pesten”.

Zo babbelend komen we een oma en kleindochter tegen, een meisje even oud als Laura dat ook op hockey zit. We lopen samen een stukje verder, heel gezellig. We komen sowieso weinig wandelaars tegen, en dan nog met kind is helemaal bijzonder. Als zij gaan pauzeren, nemen we afscheid. Wij zijn al bijna bij onze camping.

En wat is de natuur weer mooi vandaag! Ook erg afwisselend, modderpaadjes, slingerpaadjes, bos, hei…

Nog voor we bij Schoonloo zijn, hebben we onze bestemming bereikt: een stacaravan op camping de Warme Bossen. We zitten er inderdaad warmpjes bij met een straalkacheltje, eigen keuken, douche en toilet, helemaal super!

Wat we morgen doen, weten we nog niet: 2, 4, 10 of 17 km zijn onze opties, want op die plekken komt er een bus naar Assen langs, zodat we weer richting huis gaan!

27 oktober 2017: Schoonloo-Orvelterweg (13 km)

Dat schattige straalkacheltje zorgde gisteravond voor kortsluiting in de stacaravan. De campingbeheerder was not amused dat hij om half tien nog zijn huis uit moest. Er kon geen vriendelijk woord af. Toen ik hem bedankte en vroeg wat ik zelf kon doen om dit te voorkomen, zei hij : “U kiest ervoor om van een particulier te huren, dus dan moet u de consequenties nemen”. Ik begreep het verband niet helemaal, maar we hadden weer licht. De kachel liet ik maar uit verder… De volgende ochtend bleef hij erg lomp doen tegen ons, dat was best een rare ervaring. Iedereen die we ontmoeten is altijd zo aardig, zeker tegen een tienjarige, maar deze brombeer houdt denk ik niet van kinderen.

Laura begon de wandeling weer met de vraag: “Waar zullen we het over hebben?”. Ik stelde voor om eens stil te zijn. Dat vond ze wel een leuke uitdaging! Het lukte haar goed, ze bleef zeker een half uur stil, terwijl we ons een weg baanden zigzaggend langs de modderpaadjes vlak voor Schoonloo. Toen we weer ‘mochten’ praten, vroeg ik waar ze al die tijd aan had gedacht. “Gewoon, aan mijn voetstappen, een beetje tellen, om me heen kijken”. Mooi eerste lesje mindfulness

In Schoonloo kwamen we dit schattige varken tegen, met zijn mooie bontgekleurde vel. Wat een lieverd zo langs de drukke weg! In een paar stappen waren we daarna het dorp weer uit. Het was een prachtige zonnige ochtend en we liepen op het bos af.

Waar ik in augustus de eerste etappes nog met boekje, telefoon en gps liep, deden we alles nu puur op de bordjes. En dat ging prima zo! Het enige dat ik vandaag moest bijhouden, was wanneer we weer de provinciale weg kruisten, of er in de buurt kwamen: daar reed onze bus naar Assen, als we zouden stoppen. We moesten alleen nog beslissen welke bushalte we zouden nemen.

Bij een open plek met het meertje ‘De Tweeling’ hielden we onze eerste pauze: ons kleedje werd weer uitgespreid op het pad, een uurtje in de zon gezeten met een boek.

Even erna kwamen we dit bankje tegen: we zijn al bijna op een kwart!

Terwijl we daar zo liepen, vroegen we ons af of we dat meisje en haar oma vandaag nog zouden treffen. Die deden hetzelfde stuk. Ik schatte die kans niet zo groot.

Onze route liep lange tijd door het bos, we konden lekker schoppen tegen de herfstbladeren. Ik vond het wel fijn toen er uiteindelijk weer open veld in zicht kwam, dat gaf weer mooie vergezichten.

Bij de Orvelterweg sloegen we linksaf, het asfalt op. Na een kwartiertje ging het Pieterpad rechtsaf, maar wij besloten rechtdoor te gaan: richting de provinciale weg waar de bus zou komen, de bus die maar eens per uur rijdt. Dat bleek nog een flinke ruk van (volgens Google) 20 minuten, terwijl de bus er over 18 minuten zou zijn. We gingen de uitdaging met Google aan en versnelden onze pas. Best spannend, in de verte zagen we de drukke weg maar hij leek maar niet dichterbij te komen. We hebben zelfs een stukje gerend, met rugzakken en al! Wat een avontuur: de bushalte hebben we gered en we moesten zelfs nog 5 minuten wachten op de bus.

De grootste verrassing van de dag was dat de oma en kleindochter precies in dezelfde bus zaten! Zij waren vroeg vertrokken uit Schoonloo en helemaal tot Schoonoord doorgelopen.

De rest van de terugreis deden we gezamenlijk, de meiden zijn op een maand na even oud, zitten allebei in groep 8 en willen allebei het Pieterpad uitlopen. En trouwens, de oma en ik hadden het ook gezellig samen in de trein.

Uiteindelijk hebben we deze vakantie ruim 40 km gelopen. Op naar ons volgende avontuur!

Verder lezen? Klik dan op deel 3 voor het vervolg!

Compleet overzicht van onze etappes