Pieterpad – deel 5

In augustus 2017 ben ik met onze dochter Laura (toen 10) begonnen aan het wandelen van het Pieterpad. Dat is een langeafstandswandelroute, die loopt van Pieterburen in Groningen, naar de Pietersberg in Maastricht. Inmiddels is ze 13 jaar en gaan we in de kerstvakantie van 2019 weer een stukje verder! Het verslag van onze eerdere wandelweken:

• deel 1: Pieterburen-Gasteren (Drenthe) – aug 2017
  • deel 2: Gasteren-Schoonloo (Drenthe) – okt 2017
  • deel 3: Schoonloo-Coevorden (Drenthe) – okt 2018
  • deel 4: Coevorden-Hellendoorn (Overijssel) – apr 2019

In dit vijfde deel lees je ons verslag van het stuk van Hellendoorn naar Vorden, in 4 dagen.

26 december 2019: Nijverdal-Hellendoorn-Nijverdal (8 km)

Tweede Kerstdag 2019: niet te vroeg op, omdat het gisteren laat was geworden… rond half 11 namen we de bus naar Schiphol en daar de trein naar Zwolle. Dankzij een actie van de NS reisden we 1e klas, in een 6-persoons coupé. We speelden een kaartspelletje toen in Almere een stelletje erbij kwam. Hij ging haar Stratego leren, daarvan hadden ze een reisversie mee. Dat arme meisje, ze vond het maar moeilijk en ik hield me in om het niet beter uit te leggen. Maar toegegeven, hij was heel lief en geduldig. In Zwolle stapten we over op de trein naar Nijverdal.

Ons plan voor deze dag: eerst een paar km noordwaarts lopen, want we waren vorige keer in Hellendoorn geëindigd. En dan vanuit Hellendoorn weer het Pieterpad pakken richting Nijverdal, waar we deze nacht een B&B hebben gereserveerd. Dan kunnen we na deze opwarmdag morgen écht van start.

Tussen Hellendoorn en Nijverdal beklommen we onze eerste heuvel, we zijn weer op de Sallandse Heuvelrug. Laura wist me te vertellen dat dit een plooigebergte is en dat deze heuvel waarschijnlijk een stuwwal is. Google leerde me net dat ze nog gelijk had ook! Ze deed ook even heel beeldend voor hoe haar docente steeds uitlegt wat een stuwwal is…

Omdat het Pieterpad niet door Nijverdal zelf loopt, moesten we 2 km oostwaarts van de route afwijken, die we morgen weer terug moeten lopen. Maar ook dat was een heel leuk paadje langs het spoor, waar hele families met hond hun kerstwandeling maakten. We hebben daar zelfs een keer ons kleedje gespreid voor een korte pauze. Laura loopt zonder jas, onbegrijpelijk, ik ben blij dat ik mijn winterjas aan heb.
Onderweg weer diepe gesprekken zoals: “Toen jij vroeger een beugel In je mond had, was die dan al van ijzer, of misschien van hout?”.

Om toch in de kerstsfeer te blijven, zijn we ‘s avonds uit eten gegaan, bij een Italiaans restaurant. Mooie kleren hebben we wel mee, maar dan toch met onze wandelschoenen eronder!

We slapen bij de familie Dekker in de Prins Hendriklaan (via Booking gevonden). In hun achtertuin hebben ze een vrijstaand appartement met keuken douche wc, heel knus.

27 december 2019: Nijverdal-Holten (16 km)

Het was een koude dag vandaag! Ze moest – onder protest – verplicht een jas aan, met nog wat lagen eronder. Om 10 uur vertrokken we uit Nijverdal en liepen we eerst 2 km terug naar waar we het Pieterpad gisteren hadden verlaten. Al snel kwamen we langs het monument van Kamp Twillaar. Oorspronkelijk een werkkamp, en in de oorlog een doorgangskamp voor Joden.

Deze dag wisselden bos en hei zich af en hebben we flink geklommen: de Noetselerberg, met bovenop een grote heivlakte, en de Holterberg. De uitzichtpunten waren geweldig!

We hebben ons goed gekleed, het was koud maar goed te doen. In een aantal plasjes in de weg lag zelfs een laagje ijs! De schitterende zon maakte het prachtig en stemde ons vrolijk. Zelfs de jongedame die niet zo goed geslapen had – en maar langzaam op gang kwam: ze stapte dapper door.

Het is een etappe zonder horeca onderweg, dus toen we in Holten aankwamen, was ik blij eindelijk een kop koffie te nemen! We deden wat boodschappen, en werden opgehaald door de eigenaar van onze B&B van vandaag. We slapen ergens tussen Holten en Markelo in ‘Het Kokhuus’: een prachtig ingericht vrijstaand huisje, met een bedstee! Én met paardenstal, mocht je een paard bij je hebben…

28 december 2019: Holten-Laren (16 km)

Wat zijn we vanmorgen verwend met ons ontbijt, zo lief dat er ook veel koolhydraatarme dingen voor me bij zaten! Daarna zijn we rond 10 uur in Holten afgezet. Op naar een nieuwe dag, nog kouder dan gisteren: 2 graden maximaal! De zon piepte ook pas tegen 11 uur door de wolken.

Nadat we Holten achter ons hadden gelaten, liepen we lange tijd over asfalt. Wel mooie weilanden om ons heen. En veel paarden zien staan, ook in de kou. Na het viaduct over de A1 werd het wat afwisselender: we liepen een tijdje langs de Schipbeek, een riviertje met ernaast een dijk met lange rijen bomen, waar we mooi tussendoor liepen. Schitterend was dat met het uitzicht links en rechts!

Even daarna klopten de markeringen niet meer met het boekje, maar dat maakte niet uit, we gingen de goede kant op. Een aantal boerderijen hadden een vlag hangen die we niet kenden. Wikipedia leerde me net dat het de onofficiële vlag van de Achterhoek is:

Het lichtgroen staat voor de weilanden, het donkergroen voor de bossen. En het kruis staat voor de bochtige lanen met bomen erlangs.

We snakten inmiddels naar een pauze, maar het was zo koud dat we doorliepen. We wisten dat er verderop een officieel Rustpunt zou zijn. Er bestaat een website met Rustpunten: daar bieden gewone mensen aan wandelaars en fietsers een plekje om uit te rusten en wat te eten en te drinken.
Het was geweldig wat we aantroffen: een overdekt houten hokje met daarin koffieapparaat en waterkoker, voor thee en soep. Een euro per drankje, en dat kon je in een potje doen. Super dat vertrouwen! Alleen jammer dat het toilet dicht is in de winter, ik moest het nog even ophouden…

Na deze lange pauze liepen we eindelijk weer een bos in, even geen asfalt. We liepen door Landgoed Verwold, met een groot kasteel. We hadden daar ook nog een stuk het pad af gekund, richting de dikste boom van Nederland (genaamd De Dikke Boom), maar na een paar honderd meter vonden we het te ver om. Dus gingen we weer terug en vervolgden we het Pieterpad. We hadden het koud, moesten plassen, en hielden de moed erin met raadspelletjes en zingen. We verzonnen vandaag tweestemmige liedjes als niemand in de buurt was en oefenden zelfs de toonladders van haar zangles.

“Ik wou dat we er al waren”, zei ik een keer. “Nee, mama het gaat om de weg, niet om het doel”, sprak zij wijs. Waarna we filosofeerden of dat ook geldt als je leert voor een proefwerk biologie.

Wat was het fijn dat Laren in zicht kwam! We hebben in een restaurant lekker wat warms gedronken en gegeten en kwamen helemaal bij.

Tegen vieren zijn we naar onze B&B gewandeld, Erve Dimmendael. Ik had prachtige recensies gelezen over de eigenaren die zo lekker koken en gastvrij zijn, en net als ik van Italië houden… alleen waren die er dit weekend niet. We kregen wel een warm welkom met drankje van hun aardige dochter. En verder is het even behelpen: geen televisie, geen mogelijkheid voor koffie en thee zetten. Maar nog vervelender: Laura is misselijk en heeft hoofdpijn en ligt nu te slapen. Dus we blijven vanavond maar in en om het bed hangen. Wie weet kunnen we via de telefoon wat TV kijken. En dan zien morgen wel of we nog naar Vorden doorlopen, of dat we dat de volgende keer doen!

29 december 2019: Laren-Vorden (14 km)…. of toch maar niet

We hebben besloten om deze etappe volgende keer te doen! Wandelen met de kou vraagt best wat van het lijf en van je doorzettingsvermogen.

Ze twijfelde erg, maar ik hakte de knoop voor haar door: we zijn hier voor ons plezier. Met die kou moet je wel fit zijn, dan ga ik geen uren met jou door bossen en velden wandelen, waar geen dorp of bushalte in de buurt is.

We hebben de bus naar Deventer genomen en hebben daar nog even rondgewandeld. En toen stapten we weer in de trein naar huis. Volgende keer weer verder.

Bedankt voor het meelezen en tot ziens in deel zes!

Compleet overzicht van onze etappes