fbpx

Stress? 10 tips om je grenzen aan te geven

Ben jij iemand die graag anderen helpt? Die altijd heel enthousiast plannen bedenkt en met hetzelfde enthousiasme op plannen van anderen reageert? Of iemand die graag voor zorgt dat de dingen goed geregeld zijn? En vind je het soms moeilijk om ‘nee’ te zeggen? Dan herken je vast ook het gevoel dat het je allemaal nét even teveel wordt, dat je geprikkeld raakt, of stress voelt. Herkenbaar? Met deze tips zul jij straks beter in staat zijn je grenzen te bewaken!

1. Geen stress: jij weet wat je wilt

Zorg ervoor dat jij weet wat belangrijk voor je is. Wat is je doel? Wat wil je bereiken? Waar sta jij voor? Als je dat helder voor ogen hebt, is het gemakkelijker om te kiezen wat je wel en niet wilt doen. En heb je ook weer een sterker argument om ‘nee’ te zeggen: jij bent dan iemand met focus, die weet waar ze voor gaat.

2. Voel waar je grenzen liggen

Als er in het verleden altijd mensen over je grens zijn gegaan, is het moeilijk om nog echt te voelen waar de grens voor jou precies ligt. Toch geeft je lijf je duidelijk signalen als iemand te ver gaat. Soms is he nodig om opnieuw te leren hoe je die signalen herkent: gespannen schouders, een oppervlakkiger ademhaling. Of je doet onbewust letterlijk een stapje achteruit. Vraag jezelf af wanneer iets wel oké voelt en wanneer niet. Waar in je lichaam voel je dat en hoe merk je dat? Zo raak je steeds meer vertrouwd met dat gevoel.

3. Lijstjes lijstjes lijstjes: prioriteren

Wat ik altijd doe als er teveel op mijn bordje dreigt te komen is letterlijk een lijstje maken. Van alles wat ik (van mezelf of van anderen) moet doen. En per onderdeel maak ik een inschatting:druk stress dietzcoaching

Hoe dringend is het?
Hoeveel tijd kost het?
Hoe belangrijk is het?

Deze vragen helpen mij bij het prioriteren: zeker als je naar het onderdeel tijd kijkt. Ik ben geen tovenaar: als ik maar 8 uur in mijn werkdag heb, en al die dingen samen kosten 12 uur, dan weet ik al dat ik moet gaan schrappen.

4. Oefen het nee zeggen

‘Nee zeggen’ is een vaardigheid. Niet alleen wannéér je het zegt, maar vooral ook hóe je het zegt. En dat kun je oefenen! Gewoon voor de spiegel: schouders recht, rug recht, kijk de ander aan. Let erop dat de toon van je stem en de uitdrukking van je gezicht aansluiten bij je boodschap.

5. Zo geef je je grens aan

Volg bij het ‘nee zeggen’ de volgende stappen:grenzen aangeven tips mariette dietz coaching

  1. ik merk… (wat je waarneemt)
  2. ik voel dat als …. (hoe dit voelt)
  3. ik zou graag… (wat je behoefte is)
  4. en daarom vraag ik je …. (wat je de ander vraagt)

6. Pak je angst aan

Doe een reality check: wat is het ergste dat er kan gebeuren als jij zegt wat je wilt? Is dat echt zo erg? Erger dan de stress die je ervaart als het je allemaal teveel wordt? Vaak zijn we zó bang dat een ander ons niet meer aardig vindt… maar wie weet inspireer je die ander juist, omdat jij zo goed voor jezelf opkomt!

7.      Weet: Je hebt altijd een keuze

De keuze is aan jou: je geeft je grens aan, en iemand kan iets van je vinden; of je geeft níet je grens aan, en je bordje raakt voller en voller. druk stress tipsPer situatie ben jij in charge: jij bepaalt wat je doet terwijl je weet welke gevolgen daarbij horen. Ik voeg deze toe aan de lijst, omdat we soms de neiging hebben om te zeggen ‘Ik kan er toch niets aan doen?’. Ik wil je graag uitdagen om te onderzoeken tot hoever je invloed écht gaat, als het gaat om de bescherming van je gezondheid.

8.      Vraag om bedenktijd

Als iemand iets van je wil, wen jezelf aan om te zeggen ‘Wat leuk/aardig/goed dat je me vraagt, ik ga er even over nadenken en ik kom bij je terug’. En dan kijk je thuis nog eens dit lijstje door, en bekijk je je agenda en de rest van je to-do-list, en kijk je nog eens of dit past bij je focus. En dán besluit je of je ‘ja’ of ‘nee’ zegt.

9.      Oefen eerst bij familie en vrienden

Meteen je baas in de wacht zetten, dat gaat je misschien nog wat te ver. Oefen daarom eerst bij mensen die tóch wel om je geven. Laat het ze ook gewoon weten, dat je hiermee bezig bent, dat je hun steun kunt gebruiken. En zeg gewoon eens een verjaardag af. Of een afspraak waar je je eigenlijk te moe voor voelt. Ervaar wat het met jou doet, en wat voor reactie je terugkrijgt. Van elke ervaring leer je weer iets nieuws!

10. Geef het goede voorbeeld aan je kind

Als je het voor jezelf moeilijk blijft vinden om je grenzen aan te geven, bedenk dan wat het met je kind doet, als jij steeds over je heen laat lopen. Hoe zou het voor je kind zijn, als zijn/haar moeder goed voor zichzelf zorgt, haar workload goed bewaakt en haar grenzen duidelijk aangeeft? kind grenzen aangeven tips dietzcoachingWat zou je kind aan jou merken? En wat zou je kind van jou leren? Een veel gehoorde hulpvraag bij kindercoaching is ‘mijn kind heeft weinig zelfvertrouwen, hij laat met zich sollen’. Juist in dat soort situaties is het belangrijk dat jij als ouder het goede voorbeeld geeft. Zodat ze daarmee kunnen gaan experimenteren!

 

Foto’s:
Vogels: Pixabay/Foundry
Stopwatch: Pixabay/Sadia
Handgebaar: Pixabay/RegioTV
Handen toetsenbord: Pixabay/StartupStockPhotos
Kind: Pixabay/Pezibear

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten