fbpx

Tijd voor jezelf – ook tijdens een lockdown: 10 tips

Tijd voor jezelf – ook tijdens een lockdown: 10 tips

Toen onze kinderen jonger waren, werkte ik nog bij een grote bank. Ze gingen drie dagen per week naar de opvang, eerst KDV en later BSO, ook in de schoolvakanties. Ik weet nog goed hoe ik de week vóór de kerstvakantie, juist de week waarin nu nu plots alles is stilgevallen, altijd zo hectisch vond in combinatie met werk. Je had dan die drukke donderdag, voor mij een werkdag, waarop de kinderen ’s middags vrij waren. Ze moesten opgetut moesten worden in hun mooiste kleren voor de kerk en voor het kerstdiner op school. Er moesten hapjes maakt en op tijd gebracht worden en de kinderen moesten natuurlijk ook overal gebracht en gehaald worden. Allemaal peanuts achteraf, maar ik vond het heel druk. Misschien ook omdat ik nog moest bijkomen van verjaardag- en Sinterklaasdrukte van het begin van de maand.

En zo besloot ik op een dag om mezelf voortaan in de week vóór de kerstvakantie vrij te geven en gewoon een week verlof op te nemen. Dan was die donderdaghectiek ook opgelost en had ik bovendien zelf de rest van de dagen écht het rijk alleen in huis. Dit was nog in de jaren dat mijn man gewoon op kantoor werkte in plaats van op zolder… Het hele huis voor mezelf, een week lang. Gewoon zitten op de bank bij de kerstboom, luisteren naar suffe kerstmuziek en even he-le-maal niets. Ik heb het jaren zo gedaan, zonder schuldgevoel nog ook!

Ik kon me ontzettend opladen aan zoveel uren alleen thuis. Wat een luxe was dat eigenlijk. Hoe anders is het nu, voor jonge ouders, die wel met de drukte van jonge kinderen zitten nu zelfs de opvang dicht is. Nu moet er gewerkt worden én je hebt je kinderen thuis. Laat staan dat je een momentje voor jezelf hebt zónder dat er mensen om je heen zijn.

Het is dus tegenwoordig een stuk lastiger om als ouders je portie ‘tijd voor jezelf’ op te eisen. Als je het juist gezellig en knus vindt zo met iedereen thuis om je heen, dan is het natuurlijk geen probleem. Waarschijnlijk is dat bij jou dan ook precies de manier om je batterij op te laden. Maar als je net zoals ik juist leegloopt op drukte, ook van je eigen gezin, en je huis nu permanent vol is, dan is het juist nu van belang dat je voor jezelf zorgt. Want je weet wat ze altijd zeggen in het vliegtuig: als jij geen zuurstof hebt, kun je de mensen om je heen ook niet helpen…

Ik besef dat het voor mij steeds gemakkelijker is geworden: de kinderen zijn nu groot en vermaken zichzelf wel, ik maak me niet zo druk om hun schermtijd én ik heb een eigen praktijkruimte waar ik ook alleen kan zijn. Maar als jij nog middenin de drukte zit, lees dan onderstaande tips voor meer tijd voor jezelf!

10 tips voor meer tijd voor jezelf

1. Geef duidelijk aan wat je nodig hebt.

Het begint ermee dat jij aangeeft wat je nodig hebt. Wat zou je willen en wanneer, wat heb je nodig van anderen. Dat betekent dus ook dat je hulp accepteert: je hoeft het niet allemaal in je eentje op te lossen. Hiervoor is het ook nodig dat je je plek pakt in het gezin: wacht niet tot de omstandigheden ontstaan, tot er tijd voor jou over is, maar zorg dat je dit op een of andere manier kunt beïnvloeden.

2. Ga naar buiten, de natuur in

In de natuur daalt je bloeddruk en dalen je cortisolwaarden, wat betekent dat je minder stress zult voelen. Ik ga meestal in mijn eentje, maar als dat voor jou en je gezin lastig te realiseren is, neem je kind(eren) dan mee. Gewoon even eruit zijn, samen lachen, frisse lucht… daarna voel jij je echt weer energieker!

3. Laat de boel de boel

Waar ben je nu zo druk mee bezig? Wat kun je daarvan schrappen dan wel uitbesteden? Misschien dingen in huis die je van jezelf ‘moet’ doen? Of vind je dat de kinderen minder op hun schermpjes moeten? Misschien vind je dat jij een leuke ouder moet zijn die voor entertainment zorgt? Kijk eens kritisch naar wat je allemaal moet, en van wie dat moet. Want levert het ook op wat je wilt? Word jij er gelukkiger van?

4. Doe deze oefening

Dit duurt maar een paar minuten en je zult je herboren voelen: ga in gedachten naar een fijne plek, misschien waar je ooit op vakantie bent geweest. Waar niks hoefde, waar je helemaal rustig en ontspannen was. En als je je zo’n moment herinnert, doe dan eens je ogen terug en beleef het opnieuw alsof je het nu weer meemaakt. Wat zie je om je heen, wat voel je, wat hoor je… en voel dat gevoel van ontspanning weer helemaal ontstaan, ergens in je lijf. Leg daar je hand op en veranker dat gevoel. Weet dat je altijd door je hand op die plek te leggen, je dit fijne gevoel weer op kunt roepen in jezelf!

5. Waar krijg jij energie van?

Maak eens een lijstje van dingen die jou energie geven. En als je het echt niet meer weet, denk dan terug naar eerdere momenten in je leven. Waar werd je blij van? Waar kreeg je energie van? Hoe zorgde je voor jezelf? Misschien helpt beweging: wandelen, fietsen, of hardlopen; of ben je erg van fysiek contact: heel lang en stevig knuffelen; misschien iets creatiefs: muziek of tekenen…

6. Je telefoon…

Leg hem wat vaker weg. Je wilt misschien wel meer tijd voor jezelf, maar hoeveel tijd per dag zit je op je telefoon? Wat had je in die tijd ook kunnen doen? Dikke kans dat wanneer je je eigen schermtijd verkort, je ook meer tijd overhoudt om andere dingen te doen. Dingen waar je écht energie van krijgt.

7. Doe ademhalingsoefeningen

Een verhoogde ademhaling zorgt ervoor dat je je méér gestresst voelt en dat zorgt dan ook weer voor een snellere ademhaling. Dit proces kun je omkeren. Tel als experiment eens een minuut lang hoe vaak je ademhaalt. Als je boven de 15 keer zit, is dat wel een teken van stress of spanning. Onthoud je aantal en ga dan een minuut lang deze blokademhaling doen. Dat gaat zo: 4 tellen inademen, 4 tellen vasthouden, 4 tellen uitademen, 4 tellen vasthouden. En herhaal tenslotte nog eens de begintest: zet de timer weer op 1 minuut en ga tellen. Merk op hoeveel rustiger je ademhaling is geworden, in vergelijking met het tellen vooraf.

8. Sta eerder op

Als het hele huis langer slaapt is het verleidelijk om mee te doen zodat jij ook aan je uurtjes rust komt. Maar juist die vroege ochtend, als er nog niemand op is, kan zo lekker zijn om in je eentje de dag te starten. Gewoon in een lege woonkamer zitten met een kopje thee of koffie, en zo de dag in stilte beginnen.

9. Ga iets nieuws leren

Soms heb je ook echt iets nodig, om jezelf toe te staan daar tijd voor vrij te maken. Verenig dan eens het nuttige met het aangename en ga iets nieuws leren! Een nieuwe hobby, een nieuwe taal, of iets van persoonlijke ontwikkeling zoals NLP. Kijk eens wat er allemaal voor (online) cursussen bestaan en laat je inspireren!

10. Regel opvang

Wees creatief en regel opvang, speelafspraken, logeerpartijtjes. Je hóeft de kinderen niet fulltime om je heen te hebben. Kijk eens of je iets kunt afwisselen met een vriendje/vriendinnetje. Misschien allebei een dagje bij jou en een dagje bij de ander. Of een paar dagen logeren bij familie of vrienden. Zeker als je zelf aan het einde van je Latijn bent, moet je dit soort dingen overwegen. Des te meer kun je er later weer helemaal voor ze zijn! En als je meerdere kinderen hebt, is het al heel anders in huis als er ééntje elders is. Dat kan ook weer nieuwe energie geven.

me-time tijd voor jezelf

En als je écht nog tips zoekt om je meer te ontspannen, lees dan nog eens dit artikel met 100 tips en ontspanningsoefeningen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten