Waarvoor klop je aan bij een kindercoach?

Waarvoor klop je aan bij een kindercoach?

Als je je zorgen maakt over je kind, waar moet je dan naartoe? Er is zoveel keuze: je kunt naar een kindertherapeut (bijvoorbeeld een psycholoog, orthopedagoog of speltherapeut) of je kunt naar een kindercoach. En dan heb je therapeuten en coaches in losse praktijken en je hebt ze in de georganiseerde jeugdzorg. De een adviseert dit, de ander adviseert dat… Wat zijn de verschillen? En wanneer wordt het vergoed?

Therapeut of kindercoach?

Kort door de bocht kun je stellen dat therapie dieper gaat dan coaching: een therapeut schakel je in bij psychische problemen en heftige gedragsproblematiek. Daarom duren deze trajecten ook vaak langer en worden ze meestal ook vergoed vanuit de zorgverzekering. Een therapeut zoekt in het verleden naar oorzaken die het huidige gedrag verklaren, of onderzoekt welke stoornissen eraan ten grondslag liggen. En vervolgens begeleiden ze je richting een oplossing, of misschien hoe je beter kunt omgaan met je diagnose. Zij werken volgens vaste protocollen en verslaglegging.

kindercoach of kinderpsycholoog

Coaching is meer toekomstgericht, in de zin dat het draait om: wat gaat er nu niet goed, hoe zou het anders moeten, en wat moet je doen om daar te komen. Vaak is coaching een korter en oplossingsgericht traject dat verder nergens vastgelegd of gedeeld wordt. Een coach kijkt bijvoorbeeld hoe iemand eerdere problemen heeft overwonnen, en hoe hij deze strategie nu ook kan inzetten. Het helpt je ontdekken dat je meer kunt dan je dacht.

Omdat coaching bedoeld is voor ‘gezonde mensen’, staat daar meestal geen vergoeding tegenover vanuit de zorgverzekering. Het voordeel van coaching is dat het wat vrijblijvender is, minder protocollen en dossiervorming. Het nadeel is dat het een vrij beroep is en dat je er meer wildgroei kan ontstaan. Bekijk dus kritisch bij wie je aanklopt.

Tot zover de theorie. In de praktijk lopen deze dingen wel door elkaar: ook kinderpsychologen werken oplossingsgericht en ook kindercoaches gebruiken technieken om trauma’s te verwerken, zoals EFT, EMDR, opstellingenwerk en hypnose. Dit verschilt per persoon en per praktijk. Zelf kan ik er ook niet omheen als een kind bijvoorbeeld vroeger gepest is, of als je dat als moeder hebt meegemaakt: als dat wat meer een plek heeft gekregen, gaat het altijd beter met het kind.

Wat kun je bij mij verwachten?

Als een kind voor het eerst bij mij komt, dan gaat daar eerst een intake/kennismaking aan vooraf met de ouders, al dan niet met kind erbij. Dan stellen we de hulpvraag vast: wat is het probleem? Waar heeft je kind last van?

Tijdens de eerste afspraak vertel ik een kind of puber altijd wat een kindercoach doet: een coach is er om jou te helpen nieuwe dingen te leren. En je hebt al zoveel geleerd in je leven: kruipen, lopen, fietsen, zwemmen… Om het probleem waar je last van hebt op te lossen, moet je eigenlijk weer iets nieuws leren: hoe overwin je een bepaalde angst, hoe leer je omgaan met plagen/pesten, hoe leer je op een handiger manier boos doen, hoe leer je beter concentreren, hoe ga je om met faalangst of piekergedachten, enzovoort.

Voor elk probleem kun je een ‘gewenste situatie’ schetsen, en daaruit volgt vanzelf een lijst dingen die je nog moet leren. En dan gaan we in kaart brengen hóe je die dingen kunt leren: wat kun je al wel, wat kun je nog oefenen… welke eigenschappen heb je al die helpen… hoe denk je over leren, en hoe kun je zorgen voor helpende gedachten…

Soms kijk ik ook met de ouders of een kind misschien iets spiegelt van de ouders: wat van het gedrag van je kind herken je bij jezelf en heb je onbewust doorgegeven? Waar komt het vandaan? Het kan heel helpend zijn om het ook bij jezelf meer een plekje te geven. Dan hoeft je kind jou die spiegel niet meer voor te houden, dat scheelt een hoop sessies! Met een opvoedopstelling komen dit soort dingen snel aan het licht.

Hoeveel sessies heeft een kind nodig?

mariette dietz coaching

Ik ben niet iemand die hele sessies met je kind gaat spelen om zo tot een gesprek te komen, ik ben meer van de actie: wat moet er veranderen zodat het beter gaat met het kind. Daarom werk ik ook niet met kinderen onder de 7. Ik ga met kind (en ouders) in gesprek om meteen tijdens de eerste sessie te werken aan de leerdoelen, zelfvertrouwen en gedachtepatronen. Zelfs bij verlegen kinderen lukt dat prima. En soms is dan zelfs 1 sessie al genoeg. Gemiddeld komen kinderen en pubers 3-5 keer bij mij langs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *