De overgang naar de brugklas

brugklas

De overgang naar de brugklas

Afgelopen zomer werd ik vanuit Italië door een vader gebeld vanaf zijn vakantieadres: “Onze oudste gaat naar de brugklas, en we willen graag dat hij een goede start maakt. We hebben zelf ook geen idee hoe we hem moeten begeleiden.” Het is ook een stap, de overgang naar de middelbare, zeker bij je oudste!

Dus zo heb ik de afgelopen weken met deze jongen gewerkt, met als ‘kapstok’ voor onze gesprekken de training Ik leer leren. Alle eerste stapjes konden we samen bespreken:

  • hoe is je nieuwe klas?
  • hoe waren de introductiedagen?
  • heb je al huiswerk?
  • hoe zorg je dat je het op tijd af krijgt?
  • hoe ga je het weekend indelen als je maandag 2 SO’s hebt en je hebt voetbal?
  • hoe leer je eigenlijk voor Frans? En voor bio?
  • hoe zorg je voor motivatie en concentratie?

En niet onbelangrijk: hoe hou je je leven nog een beetje leuk?

Ondertussen wisten de ouders het ook niet altijd met hem: want hoe ga je om met een boos en verdrietig kind dat op een avond ontploft, omdat het allemaal teveel en te moeilijk is? Hoe leert hij stap voor stap om uitdagingen toch aan te gaan?

Ik heb liever dat ze zich nergens mee bemoeien

Alle kleine en grote praktijkvoorbeelden konden we tijdens onze lessen bespreken. Dan weer liet zijn moeder Magister aan me zien: “Klopt het wel wat hier staat?”. En dan liet hij weer zijn telefoon zien om te laten zien dat hij overzicht had.

En zo kon ik ook met hem bespreken hoe hij zelf wil dat zijn ouders met hem omgaan. Vrijwel alle jongens van deze leeftijd zeggen: “Ik heb liever dat ze niks zeggen”. “Dat ik het zelf mag bepalen of ik eerst ga gamen of eerst huiswerk doe”. En ja ouders, dat is de evenwichtsbalk waar je de komende jaren op moet gaan balanceren. Wat gebeurt er als je hem die vrijheid geeft? Kun je het aan, als er dan een keer een lager cijfer komt? Of moet je na een tijdje toch de teugels weer wat aantrekken?

Het heet niet voor niets brugklas

ik leer leren hoofddorp
Brugklas

Daar kwamen de eerste cijfers, soms goed, soms tegenvallend. En dan gingen we samen ontdekken waar het aan had gelegen. Want het heet niet voor niets BRUGklas, je bent er ook om te leren hoe je het allemaal moet aanpakken en wat wel en niet werkt. En hoe je het de volgende keer beter kunt aanpakken. Als je weet welke redenen er zijn waarom een cijfer tegenvalt, dan weet je ook wat je de volgende keer anders kunt doen.

Elke les begint al met het thee-uitzoek-ritueel: hij spit mijn hele theedoos door, op zoek naar mangothee. En elke keer is hij ietwat teleurgesteld want dan is het me weer ontschoten… Maar nu heb ik eindelijk een pakje mangothee klaarstaan! Deze week is zijn 5e en laatste les. Nog één keer gaan we alle onderwerpen evalueren, oefenen met woordjes uit je hoofd leren. En vooral zorgen dat hij hierna vol zelfvertrouwen en motivatie verder gaat. Ik ga onze leuke uurtjes missen!

Wil jij dit ook?

Heb jij ook interesse in de training ‘Ik leer leren’ voor je kind? Ik kan jullie via Zoom helpen, of bij mij in Hoofddorp. Weet dat je altijd een gratis kennismakingsgesprek van 30 minuten met me kunt inplannen via deze pagina. Dan kunnen we samen kijken welke hulp daar het beste bij zou kunnen passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *