fbpx

Had ik maar wat meer faalangst

motivatie

Had ik maar wat meer faalangst

Ik zit met een jongen in 5 vwo, hij heeft de tweede les van de training ’Ik leer leren”, over faalangst en motivatie. “Ik wilde dat ik wat meer faalangst had”, verzucht hij. Hij voelt nooit de aandrang om iets te doen, ook niet op het laatste moment. Hij is dan vooral druk bezig met zin maken en dat lukt dan moeilijk. De enige reden dat hij de afgelopen jaren wat heeft gedaan, hij zit tenslotte al in de 5e, is de druk van zijn ouders. Die wil hij niet teleurstellen. Maar hij zou zo graag meer stress willen voelen. Of gewoon meer motivatie. Alles voelt gewoon wat vlak. Het lijkt hem wel fijn als hij vlak voor een deadline de aandrang voelt om te gaan leren.

Ik citeer onze zoon* die ooit een boek over motivatie had gelezen: “Motivatie is overrated mam, het gaat om goede gewoontes. ‘s Avonds denk je ook niet: “Zal ik nu mijn tanden poetsen of straks, daar zit een vaste volgorde in”.

“Maar ja, hoe krijg je dan een goede gewoonte?” vraagt deze leerling.

Ik vertel over hoe ik een paar jaar geleden 34 kg ben afgevallen door andere eetgewoontes te leren. De eerste maand moest ik nog erg nadenken bij alles, maar daarna is het gewoon een levensstijl geworden, die nu weinig moeite kost. “Als iemand nu iets lekkers aanbiedt, hoef ik niet na te denken en zeg ik zonder moeite nee”. Als je iets meer dan 30 dagen volhoudt, dan zijn die nieuwe hersenverbindingen heel sterk geworden.

“Maar hoe begon je daar dan aan?” vraagt hij nieuwsgierig.

“Ik zag het zelf als een experiment: eens kijken wat er gebeurt, als ik een paar weken zo eet. Nieuwsgierigheid is een heel fijn helpend gevoel, veel fijner dan ‘ik mag niet meer dit en dat eten, want ik wil afvallen’. En hoe meer succes mijn experiment had, hoe gemotiveerder ik raakte.”

Ik vraag hem welke gewoonte zou helpen bij hem: “Je kunt bijvoorbeeld elke dag van 17-18 uur gaan leren. Of juist na het eten. Of… ken je de 5 o’clock-movement? Daar sprak ik laatst iemand van, die mensen staan om 5 uur ‘s morgens op en zijn dan superproductief: even wat yoga, en dan aan de slag en in de flow komen, omdat de rest van het huis nog stil is.”

“Dat lijkt me ook wel wat! Je inspireert me wel om hierover na te denken”.

“Je kunt bijvoorbeeld ook eerst de kikker opeten”, vervolg ik, en vertel over het boek van Brian Tracy “Eat the Frog”. Sommige mensen beginnen met het lastigste werk, dan hebben ze het maar gehad. Anderen beginnen met iets makkelijks, zodat ze een beetje in de flow komen. Hij lacht: “Ik begin met de makkelijke dingen en daarna stop ik, want dan heb ik voor mijn gevoel al genoeg gedaan en geen zin meer”. Dus beginnen met die kikker lijkt hem ook wel wat. Dat voelt extra lekker als het af is en dan heb je ook niet de hele tijd dat zeurstemmetje in je achterhoofd, om dat ene nog te doen.

motivatie

Wie weet helpt het hem ook als hij de taken meer hakt in behapbare stukjes. Niet “bio H2 leren” maar: “bio paragraaf 1 lezen en snappen”. Want afvinken wat af is, dat vindt hij wel fijn om te doen. Dat is iets hormonaals, Elke keer dat je een taak afvinkt, maken je hersenen dopamine aan, daar krijg je weer meer motivatie van.

Tenslotte krijgen ook zijn ouders een rol. Niet als politieagent, maar omdat hij een type is dat goed vaart op accountability: veel mensen vinden een verandering gemakkelijker als ze het vooraf vertellen aan anderen en dan achteraf kunnen delen dat het gelukt is. Zo roeptoeter ik zelf ook al jaren op social media hoeveel ik wandel. Hij kan zijn ouders elke dag vertellen wat hij gaat doen en vervolgens wat hij heeft gedaan.

Hij maakt ijverig aantekeningen tijdens deze Zoom-les. Na het formuleren van zijn goede voornemen voor komende week, nemen we afscheid. Op naar de SE-week straks!

*) Het werkt altijd heel goed om onze zoon als voorbeeld te noemen. Dan vertel ik er niet bij hoe die het nu doet, want tja, ik ben zijn moeder en niet zijn coach… Bij iemand anders gaat zo’n gesprek toch heel anders!

Meer informatie

Herken je dit probleem en wil je dat ik eens met jouw kind praat? Klik dan hier voor een gratis kennismakingsgesprek. Dat kan eenvoudig via deze pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten