Leren leren naast je drukke sportleven

Een meisje van 15 komt bij mij voor een individuele training “Ik leer leren”. Haar moeder heeft haar aangemeld want haar cijfers zijn dit jaar enorm gekelderd. De eerste sessie komt ze gapend binnen. Zó moe. 3e klas middelbare school en daarnaast 6x in de week 2-3 uur sporten op hoog niveau. En nog een sociaal leven ook, want haar vriendinnen appen ook tijdens de sessie continu waar ze blijft, tot ik die smartphone laat opbergen. Druk druk druk… ze ervaart 0 vrije tijd, ze is alleen maar bezig met rennen van hot naar her.

Hoe wil je dit volhouden?

druk druk drukWe gaan aan de slag. Maar ze is zo gaperig, dat ik het werkboek opzij schuif en eerst wat anders met haar ga bespreken. Hoe wil jij deze situatie volhouden? Hoe kun jij je staande blijven houden als je op deze manier doorgaat? Ze beseft dat er ergens iets moet veranderen. Het liefst gaat ze minder uur naar school zodat ze bij kan slapen. Want minder sporten is geen optie voor haar.

Ervan uitgaande dat minder school ook geen optie is, zal ze toch iets anders moeten veranderen om zóveel te blijven sporten naast school. Ik vraag haar: wat kun jij doen zodat je lijf meer rust krijgt?

Wat kun jij doen zodat je lijf meer rust krijgt?

Ik schrijf alles op wat ze zegt en we nemen de opties door. Eerder naar bed, dat kan eigenlijk best wel. Minder op de smartphone, daar is ook nog tijd te winnen. Niet met alle buitenschoolse activiteiten mee willen doen, nog zoiets. Je kunt wel heel veel dingen léuk vinden, maar ergens is een grens. En hoeveel volwassenen ik al met hetzelfde probleem (druk druk druk) geholpen heb…

Na de sessie maak ik me toch wel zorgen en trek bij de ouders aan de bel. Is het niet allemaal te zwaar voor haar? Kan school niet wat extra faciliteren bij zo’n topsporter? Vader vindt dat ze gewoon wat beter haar best moet doen, ze kan ook uren liggen hangen in huis. Wat is er nou waar?

En dan opeens…

Maar kijk, de keer erop is ze al een stuk rustiger en minder moe. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? vraag ik nieuwsgierig. “Gewoon, ik ga eerder naar bed, en ik leg wat vaker mijn telefoon weg”. weekplannerIk geef haar een vel papier met een weekplanner, met daarop de dagen opgedeeld in blokken van een kwartier. Ze markeert met verschillende kleuren: de uren dat ze op school zit, de uren dat ze sport (inclusief erheen fietsen) en de uren dat ze ‘huishoudelijke’ dingen doet (zoals eten, helpen in huis).

Als we er zo naar kijken, is het vol, maar niet óvervol. Er is nog genoeg wit om huiswerk te maken, om op tijd naar bed te gaan en zelfs om op één dag helemaal geen huiswerk te doen en gewoon te chillen of leuke dingen te doen. De ene dag kan ze meer huiswerk doen dan de andere dag. En op woensdag kan ze tussen het sporten door ook nog een uurtje huiswerk doen, dat is anders zo’n verloren uurtje. Hè, dit schept wat rust in het geheel.

Leren leren in de praktijk

Na deze twee sessies kunnen we pas goed aan de slag met ‘Ik leer leren’. Sommige onderwerpen ‘van de training slaan we over, want ‘motivatie’ en ‘faalangst’ zijn geen probleem bij haar. We oefenen met plannen en de uitvoerende functies die ervoor nodig zijn. We hebben het over concentreren en hoe zij dat het beste kan doen.

Feestje

De laatste les is een feestje, ik heb haar dan door omstandigheden al een paar weken niet gezien: ze komt enthousiast binnen en vertelt trots hoe goed het allemaal gaat. Ze staat nu voor al haar vakken dik voldoende, en ze zit helemaal in de juiste flow nu. Ergens heeft ze de kracht in zichzelf gevonden om vorm te geven aan haar drukke leven, op een manier dat ze er zelf ook nog van kan genieten. Wat een succeservaring voor haar, daar gaat ze haar hele leven wat aan hebben. En wat een mooi traject was dit!

 

Ik leer leren

Wil je meer weten over de training ‘Ik leer leren’? Kijk dan eens op mijn site www.ikleerlerenhoofddorp.nl. Woon je verder weg? Kijk dan eens op de landelijke site www.ikleerleren.nl voor een trainer bij jou in de buurt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *