Plannen en organiseren kun je leren

Plannen en organiseren kun je leren

Alles keurig op tijd plannen en organiseren, en uitvoeren natuurlijk, dat is niet voor ieder van ons volwassenen weggelegd. Laat staan als je kind bent, en het allemaal nog moet leren. Wat doe je wanneer? Wat doe je eerst? Hoeveel tijd kost het allemaal? Hoe zet je jezelf aan het werk…? In dit blog lees je hoe jij dit als ouder kunt oefenen met je kind.

Wat heb je nodig om goed te kunnen plannen en organiseren?

“Plannen en organiseren” is eigenlijk een breed begrip dat bestaat uit verschillende onderdelen. Er zijn 11 verschillende regelfuncties, die je hersenen telkens moeten inzetten: je executieve functies. In de training ‘Ik Leer Leren’, nemen we deze functies één voor één onder de loep. Waar ben je goed in? Waar ben je minder goed in? Het ene kind heeft een trage startmotor, het andere kind kan niet goed inschatten hoe lang een taak duurt, en weer een ander kind raakt van slag als iets niet lukt.  Zodra we weten wat het meeste wringt, kunnen we het kind begeleiden hoe het dat specifieke onderdeel beter kan ontwikkelen.

Wat kun je zelf al doen als ouder?

Als ouder kun je je kind al van jongs af aan helpen de executieve functies goed te ontwikkelen. Allereerst is het goed om je er bewust van te zijn dat:

  • kinderhersenen in de groei zijn – en dus open staan om te leren
  • deze regelfuncties stuk voor stuk functies zijn, die je kunt verbeteren door ermee te oefenen

Hieronder lees je enkele voorbeelden van dingen die je kunt doen om je kind beter te leren plannen en organiseren:

1.    Tijd inschatten

alarm-clock-155187_1280

Leer ze inschatten hoe lang iets duurt, bijvoorbeeld door bij een topotoets vooraf te vragen: “Hoe lang denk je dat het duurt, voor je dit uit je hoofd kunt?” en vervolgens achteraf te checken wat de werkelijke tijd is geweest. Of bij het leren van Engelse woordjes, of bij het maken van 1 pagina in je werkboek.  Door dit telkens vooraf en achteraf te doen, krijgt je kind handigheid in het inschatten.

2.    Prioriteiten inschatten

Hoe kies je nu wat eerst moet gebeuren, en wat daarna, en wat daarna? Dat kun je ook in de praktijk oefenen. Noem bijvoorbeeld zelf af en toe eens wat taken  die je moet doen, en kies samen wat nu het belangrijkste is. Bijvoorbeeld: “Ik moet nog voor sluitingstijd naar de winkel, ik moet op tijd het eten klaar hebben, ik moet jou helpen met je huiswerk en ik moet die aflevering van mijn favoriete serie nog kijken. Wat is nou het belangrijkste, denk je?”. Of je neemt natuurlijk voorbeelden uit het leven van je kind.

3.    Focussen en concentreren

darts-856367_1920

Leer ze hoe ze langer de aandacht bij één onderwerp kunnen houden en op één ding focussen. Dat kan via allerlei gezelschapsspelletjes (zo’n toren van Pisa die kan omvallen, Mikado, een dartbord). Of door mooie foto’s te leren maken. Of gewoon door te oefenen met het huiswerk of met zelfstandig lezen. Goh, je kon het wel 5 minuten achter elkaar zonder iets ander te gaan doen. Zullen we kijken of het morgen 6 minuten lukt? Waar gaat je aandacht naartoe als je afgeleid bent? En wat kun je op zo’n moment doen om weer bij de les te blijven?

4. Doorzettingsvermogen

Omgaan met tegenslag, doorzetten als het moeilijk is, hoe kun je dat als kind leren? Vooral door te ervaren. Wees er alert op als ouder, pak voorbeelden uit het echte leven: bijvoorbeeld als je kind zit te gamen, en het verliest. Of als het iets nieuws oefent voor een sport of op een instrument, en het lukt nog niet meteen. Met jouw positieve aanmoediging kun je je kind daar heel goed in begeleiden: benoem dat het nog (!) niet meevalt, benoem eigen voorbeelden waarin je iets lastig vond en het tóch deed, geef complimenten als je kind na veel oefenen ergens in slaagt. Trek dan meteen de lijn door naar leren: “Zie je dat je dat dan ook met je rekensommen kunt doen? Door alsmaar te oefenen, gaat het vanzelf beter!”

5. Evalueren

boy-508524_1920

In bedrijven worden projecten vaak afgesloten met een ‘Lessons learned’-rapport, en dat is niet voor niets. Want wat kunnen we de volgende keer ánders doen, zodat het nog beter zal gaan? Dit geldt natuurlijk niet alleen voor bedrijven, maar ook gewoon voor ons als mens: we evalueren onze daden en stellen onze acties daarop bij.
Als ouders zijn we snel geneigd een oordeel te geven of zelfs boos te worden.
“Dat had je ook beter zus of zo kunnen doen.”
“Dat was niet handig van je hè?”
Dit bevordert de sfeer in de gesprekken niet altijd. Als je je kind wilt helpen om de eigen acties beter te leren evalueren, stel dan open vragen als:
“Hoe was dit voor je?”
“Zou je het de volgende keer weer zo doen?”
“Hoe zou je het volgende keer aanpakken?”.

En ook hierbij geldt: geef het goede voorbeeld. Als je zelf een suffe actie doet (en wie doet dat niet…), zeg dan hardop: “Oei, dat was echt een onhandige zet, volgende keer moet ik toch echt beter opletten om …(X)… ”. Als jij je kind kunt leren dat het bij fouten en vergissingen automatisch bedenkt wat het volgende keer ánders moet doen, dan geef je een enorm krachtig stuk gereedschap mee!

Eén gedachte over “Plannen en organiseren kun je leren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *