Als gelijk krijgen zo belangrijk voor je is

Als gelijk krijgen zo belangrijk voor je is

Zo jong nog, en na de zomer al naar de brugklas. Hij heeft al een paar klassen overgeslagen op de basisschool. Om zich goed voor te bereiden, volgt hij een individueel traject ‘Ik leer leren’.

Wat is deze jongen verbaal sterk! Hij praat honderduit over al zijn plannen en ideeën, en slurpt alle informatie die ik geef als een spons in zich op. Met motivatie voor het leren zit het wel goed, en faalangst heeft hij niet.

 

Leren doorzetten

Toch wil ik hem wel voorbereiden op wanneer het schoolwerk nét even lastiger wordt; wanneer even doorlezen niet meer genoeg is; of wanneer hij die som niet zo snel snapt als op de basisschool. Want op het VWO ligt het gemiddelde niveau toch even wat hoger. Slimmere kinderen moeten dan echt even slikken, en ze moeten vaak nog leren om tóch door te zetten op die lastige momenten.

 

Rode en groene gedachten

Daarom leg ik hem uit over de rode en groene gedachten. Ik wil de ‘5 G’s’ met hem doornemen: een Gebeurtenis geeft een Gedachte, die zorgt voor een Gevoel, dat zorgt voor bepaald Gedrag, en dat heeft weer een Gevolg. Als voorbeeld wil ik een situatie nemen die hij lastig vindt. Hij denkt even goed na.

 

Thuis wil iedereen gelijk krijgen

Hij blijkt thuis veel ruzie te hebben over wie er gelijk heeft. Hij kan precies aangeven wat zijn G’s op zo’n moment zijn. En het eindigt ermee dat hij naar zijn kamer wordt gestuurd. Hij vindt het allemaal vreselijk oneerlijk. Ik voel niet alleen met hém mee, maar ook met zijn ouders, wat een felheid, zo’n kleine donder die je verbaal te snel af kan zijn! Wat een gedoe daar thuis, als hij nog zo jong is en als maar wil gelijk krijgen.

 

En dan staat het even stil…

Als we dan kijken welke gedachte hem kan hélpen op  zo’n moment, een groene gedachte, dan hapert het. Het ligt toch niet aan hem? Waar andere kinderen wel met een groene gedachte komen, lukt het hem echt niet. Wat ik ook probeer en suggereer, hij wijst het af. Dit heb ik nog nooit meegemaakt…  Ik geef het voor nu maar even op en we gaan verder met de les.

 

…maar dan gebeurt het toch!

Aan het einde van elke les bespreken we altijd een soort goed voornemen: iets waarmee het kind de komende week gaat oefenen, om het geleerde in de praktijk te brengen. Nog voor ik mijn mond open om hier rustig met hem over te praten, is hij me voor en roept enthousiast:

“Ik weet al wat ik hier ga opschrijven. Ik ga stoppen met ruzie maken met mijn ouders. Als zij denken dat ze gelijk hebben, terwijl dat niet zo is, dan denk ik voortaan gewoon dat ik maar beter even mijn mond kan houden, ook al weet ik dat ik gelijk heb”.

Ik sta perplex: dit is waar ik net naar op zoek was bij hem, wat er niet uit kwam, en een half uur later laat hij blijken dat hij het allemaal prima doorheeft. Wat een razendsnelle stappen heeft hij gemaakt!

 

gelijk krijgen bij het sportenNiet alleen thuis

Zijn ouders vertellen een week later dat het ook echt gebeurd is: situaties waar hij normaal zou ontploffen, ook bij zijn sportwedstrijden, daar lukte het hem nu om het gewoon te laten gaan. Gelijk krijgen is niet meer het allerbelangrijkste.

Wat een pareltje, deze ervaring!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *