Stap voor stap met de stappenteller

Vorig jaar organiseerde ik de 30 dagen beweging challenge met een enthousiaste groep deelnemers. Dagelijks kregen de deelnemers een motiverende e-mail. Ieder koos zelf een doel en manier van bewegen, en in de bijbehorende Facebookgroep konden ze hun ervaringen delen. Enthousiast begonnen er een paar met dagelijks te melden hoeveel stappen ze die dag hadden gezet. Dat was mijn eerste ervaring met het fenomeen stappenteller. Niet wetende dat ik er binnen een jaar zelf verslaafd aan zou raken…

Negatieve impulsen

Tijdens die challenge ontving ik een privéberichtje over van een andere deelnemer: Die apps waar ze over schrijven geven negatieve impulsen op hun gedrag. Misschien zou je ze kunnen adviseren om te stoppen met deze apps, omdat ze zelf allang weten wat goed voor hun is en hoeveel ze bewegen?

Daar moest ik even over nadenken. Negatieve impulsen, hoezo? Als ‘ze’ er lekker mee gaan bewegen, wat is daar dan mis mee? Ik snap de opmerking wel, maar ik ben ook wel van het pragmatische: als het werkt dan werkt het.

1,5 uur per dag extra

Inmiddels doe ik het zelf ook een maand: 10.000 stappen per dag. Waar ik vóór die tijd nog maar 1.500-2.000 haalde met mijn zittende bestaan. Ik moet er 1,5 uur bij wandelen, dat betekent dat ik daar écht tijd in moet investeren. Keuzes maken: administratie doen, of even wandelen? Een blog schrijven of even wandelen? En langzaamaan is deze nieuwe gewoonte in aan het slijten.

Eigenschappen die het goed doen bij een stappenteller

Tijdens het lopen grinnik ik af en toe over het absurde: hoe komt het nou dat zo’n stappenteller bij zoveel mensen zo enorm aanslaat? Volgens mij is dat omdat we gebruik maken van onze verborgen driften:

  • verlangen om te scoren
  • je wil om alsmaar (nieuwe) doelen te halen
  • de kracht om door te zetten
  • de verslaving aan je apparaat en
  • je behoefte aan applaus.

Heb je een van deze eigenschappen, dan is de kans groot dat je ook erg goed zou gedijen op een stappenteller! Eigenlijk doen we met coaching hetzelfde: we kijken naar iemands talenten/eigenschappen, en zetten die juist in om doelen te bereiken. Een energiek kind laten we springen om de tafels te leren. Een fantasierijk kind laten we zelf heel veel oplossingen verzinnen.

Doorgeslagen doorzetter

Ik heb ik een talent voor doorzetten: als ik ergens mijn zinnen op gezet heb, kan ik doorslaan in fanatisme om het te bereiken. Of het nou de 10 km hardlopen is, of een bepaald level in Candy Crush, of het doorgronden van een nieuwe marketingtool, het nemen van een dagelijkse koude ochtenddouche, een jaar lang haren wassen zonder shampoo… been there, done that. Ik hou wel van een beetje gek en sla er dan in door; en het volhouden ervan geeft me telkens opnieuw een kick. Ging ik eerst voor de 10.000 stappen per dag, inmiddels probeer ik minimaal 11.000 te halen. Ik pas mijn dagschema erop aan, ik sta er eerder voor op. Ik neem mijn loopschoenen mee naar werk, zodat ik tussendoor ‘even’ kan…

De voordelen

Naast de trots op jezelf geeft het dagelijkse wandelen natuurlijk een hoop lichamelijke voordelen:

  1. Je wordt er vrolijk van, door de endorfine die je lichaam aanmaakt
  2. Je maakt meer vitamine D aan door die extra uren buitenlucht
  3. Je conditie verbetert
  4. Je lijf wordt strakker
  5. Je stress vermindert
  6. Je doorbloeding verbetert
  7. Je stoelgang verbetert
  8. Je verbrandt veel calorieën! Ik las ergens dat per 7.000 calorieën je een kilo gewicht verliest. En ik verbrand er nu zo’n 500 per dag.

En zo zijn er nog wel meer bewezen voordelen. Het mooie is ook dat het je niets kost, alleen een paar goede schoenen.

Stap voor stap aan de stappenteller

Het is niet moeilijk om te beginnen met stappen tellen.

Stap 1 Zorg voor een stappenteller

Veel smartphones hebben een health app/gezondheidsapp. Heb je bijvoorbeeld een iPhone 5 of hoger? Dan kun je daarin – zonder dat je het vooraf hebt aangezet – je stappen van de afgelopen weken al zien. Kijk maar eens onder ‘activiteiten’ wat er bij jou gemeten is! Bij mezelf schrok ik ervan: het was maar 1.500-2.000 stappen per dag, ik leidde echt een zittend bestaan, ook op werk.

Uiteraard kun je ook stappentellers in de winkel kopen, van een paar euro tot heel geavanceerd. Of van die armbandjes die je activiteiten meten.

Zelf heb ik een extra app geïnstalleerd: Steps App. Maar daarin bestaan veel varianten. Met zo’n app kun je net wat meer statistieken bijhouden.

Bij de instellingen kun je aangeven hoeveel cm een stap van jou is: dan weet je na je loopjes ook meteen hoeveel kilometer je gelopen hebt.

Stap 2 Stel jezelf een doel

Zorg dat je doel een stuk verder gaat dan wat je nu al dagelijks loopt. Probeer eens een paar dagen om bijvoorbeeld 5.000 stappen extra te zetten. Dat is ongeveer 3,6 km, zo’n drie kwartier wandelen. Hou dat eens een paar dagen vol en laat je lijf wennen aan dit nieuwe ritme. Later kun je je dagelijkse doel stapsgewijs verhogen.

Stap 3 Ga gewoon beginnen

De grootste motivatie ontstaat in het dóen: ga eens een wandeling maken en ervaar hoe het voor je is: hoe bevalt de lengte, wat doet het met je gevoel, hoe vermaak je je onderweg, hoe vond je de route… en natuurlijk: hoeveel stappen heb je gezet? Komt het al in de buurt van je doel? Is je doel haalbaar?

Stap 4 Maak er een dagelijkse gewoonte van

Ga na welk doel (ook qua tijd) in jouw leven past. Heb je een drukke werkdag? Dan kun je ook een uurtje eerder opstaan voor een wandeling. Of ‘s avond na het eten nog een rondje doen. En als je jezelf een lunchwandeling aanwent, kom je ook al een heel eind.

Stap 5 Zorg voor contact met gelijkgestemden

Het kan mensen erg motiveren om met ‘lotgenoten’ in aanraking te komen. Ken je iemand die ook stappen zet, deel daar dan je ervaringen mee. Je kunt elkaar nét even over de streep trekken op de dagen dat je minder zin hebt.

Stap 6 Evalueer je doel

Wordt het steeds gemakkelijker om je doel te bereiken? Kijk dan eens of je het nog een beetje kunt stretchen. Zelf merkte ik dat ik bij het doel 10.000 vaker tegen de 11.000 eindigde. Dus maakte ik 11.000 mijn nieuwe doel. Zo kun je er zelf een beetje mee spelen, al naar gelang de mogelijkheden op je dag.

 

Let op: op 1 mei 2017 start ik de 30 dagen Stappen Challenge. Doe je ook weer mee? Kijk hier voor meer informatie!
 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten