Heeft de training ‘Ik leer leren’ nu wel zin tijdens de crisis?

Heeft de training ‘Ik leer leren’ nu wel zin tijdens de crisis?

De scholen kunnen dan wel gesloten zijn… dat betekent niet dat alles stil ligt. Eigenlijk wordt er nu juist nog méér van onze pubers gevraagd. Doorwerken terwijl er niet altijd direct een toets boven je hoofd hangt. Zelfstandig leren met soms nauwelijks contact met docent of mentor. Overzicht houden van alle berichten en opdrachten die je van alle kanten om de oren vliegen… Terwijl alle léuke dingen van school er niet meer zijn: het sociale aspect. Alle elementen uit de training ‘Ik leer leren’ zijn nu harder nodig dan ooit.

De training ‘Ik leer leren’ bestaat uit 5 lessen die allemaal heel duidelijk hun eigen onderwerp hebben. Vijf manieren om naar je eigen leerproces te kijken. En vijf manieren die ook nu erg nodig zijn. In dit blog leg ik uit wat de training NU kan bijdragen aan het leerproces van je kind. En hoe het hier niet alleen nu, maar ook straks profijt van heeft.

Les 1: leren op jouw manier

training ik leer leren

In de eerste les filosoferen we waaróm je eigenlijk leert. En wat je allemaal al geleerd hebt en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Daarnaast leer je hoe leren in de hersenen werkt: dan snap je dat ‘even doorlezen’ niet de handigste manier is. Tenslotte doen we in les 1 een test die kijkt welke leerstijl het beste bij jou past: ben je meer van de schema’s en details, of van de tekeningen en kleuren, of leer je beter als je er ritme en rijm in stopt… zo zijn er 8 verschillende stijlen. Als je weet welke er bij je passen, kun je ook je werk op een manier doen die bij je past.

Les 2: doorzetten als het saai of moeilijk is in je eentje

ik leer leren motivatie

In les 2 van de training praten we over doorzetten. Hoe zorg je dat je niet de hele dag gaat gamen of Instagrammen, als je amper online lessen hebt? Pubers werken vaak heel berekenend en toetsgedreven: “Als ik geen cijfer krijg doe ik het niet”. En dan is het in deze periode wel even aanpoten met jezelf aan het werk zetten, met al die ‘vage’ opdrachten. Daarom leren ze in de training hoe het werkt met motivatie en positieve gedachten, nadenken over je doel: wat wil je vandaag bereiken, deze week, deze periode, dit schooljaar… en daarna?

Les 3: plannen en organiseren

ik leer leren plannen en organiseren

Nog meer dan tijdens het ‘gewone’ schooljaar worden kinderen nu uitgedaagd. Ten eerste omdat alles nu opeens anders dan anders gaat: waren ze eerst Magister-gedrild, en wisten ze waar alles stond en wanneer het belangrijk is… Nu komen de opdrachten en mails van alle kanten. Soms iets dat vandaag af moet, soms iets voor over twee weken maar wat veel tijd kost. In een tijd waarin kinderen nauwelijks nog hun papieren agenda gebruiken is dat echt even schakelen. Superleerzaam voor hun executieve functies: ze worden keihard gedwongen om anders te denken en te werken. In deze les van de training ontdekken kinderen hoe ze hun werk beter kunnen organiseren, op een manier die bij hen past.

Les 4: concentreren

Dit is een heel interessant thema nu tijdens de Coronacrisis: misschien kunnen kinderen zich nu wel béter concentreren dan in hun drukke klas. Zeker de hooggevoelige kinderen slaken een zucht van verlichting: de prikkelarme omgeving thuis is heerlijk. En tijdens de lessen in Teams kan de docent alle kletskousen op ‘mute’ zetten. Aan de andere kant: als je niet gedwongen wordt om klassikaal aan de slag te gaan, dan moet je het dus zelf doen. Terwijl je achter je PC zit met je telefoon voor je neus. Ga dan alle verleidingen maar weerstaan… ik kan je uit ervaring bij ons thuis vertellen dat dat héél moeilijk is: “Gamen is gewoon leuker“. Dus ook dit thema is belangrijk om met kinderen door te nemen: wat kun je zélf doen om je beter te concentreren, en wat zou het voordeel ervan zijn voor jou?

Les 5: hoe werkt je geheugen

In de laatste les van de training leren kinderen hoe hun geheugen werkt. En ontdekken ze via testjes ook wat bij henzelf het beste past: visueel (zien), auditief (horen/praten/luisteren) of door te dóen (schrijven, oefenen). Of natuurlijk een combinatie. Als je weet hoe je dingen beter in je hoofd krijgt, zul je merken dat het een stuk gemakkelijker gaat.

Maar hoe gaat dat dan, online ‘Ik leer leren’?

Er zijn veel trainers ‘Ik leer leren’ in het land. En een groot deel daarvan biedt nu ook zijn/haar diensten online aan. Zoek een trainer die je aanspreekt en vraag daar naar de mogelijkheden.

In mijn praktijk gaat het zo:

  • Vooraf bepalen we of de hele training nodig is, of een aantal elementen. Als we de hele training doen, zorg ik dat je het werkboek via de post in huis krijgt.
  • Je kind logt in via Skype of Zoom. We praten met elkaar alsof we tegenover elkaar zitten.
  • Je kind werkt vanuit zijn/haar werkboek en vult daar de opdrachten in terwijl we erover praten.
  • Bepaalde oefeningen die ik in mijn praktijk staand zou doen of met speciaal materiaal, daar verzin ik mooie alternatieven voor.
  • We kunnen 1-2 x per week afspreken, telkens lessen van ongeveer 45 minuten. Ook lessen in de meivakantie zijn bespreekbaar.
  • We werken met ‘de nieuwe werkelijkheid’ van je kind, dus de huidige manier van thuisonderwijs: “Wat moet je voor deze week doen? Hoe ga je dat aanpakken? Hoe maak je overzicht? Wat ging er afgelopen week minder goed en wat ging er wel goed? Hoe zorg je dat je je focus houdt tijdens een Teams-les? Of de gunfactor bij je leraar?”. Op deze manier slaan de lessen natuurlijk het beste aan, want je kind merkt direct effect.

Losse workshops bij ‘Ik leer leren’

Als aanvulling op de training ‘Ik leer leren’ bieden de trainers ook losse workshops aan, die ook – met wat aanpassingen – online kunnen worden gedaan: klik op onderstaande links voor meer info!

Los van dat het nuttig is…

… is het ook gewoon héél fijn voor een kind, juist nu, om even met iemand van buiten te praten. Gewoon 1 op 1, iemand die niet je vader of moeder is, iemand die met je meedenkt over hoe het gaat en wat er misschien nog kan verbeteren.

Als ouders zit je in een andere rol (die heb ik zelf thuis ook), en dan spelen er altijd andere dingen mee: mijn zorgen of het kind wel overgaat, mijn irritatie over ander gedrag in huis, mijn herinnering aan hoe braaf ik zelf was als leerling… Dat is heel ingewikkeld en geeft altijd extra lading aan gesprekken.

Met een coach praat een kind over zichzelf en wat hij/zij zelf wil bereiken. Zonder al die lagen ruis ertussen. Juist in deze periode dat je kind met jullie ‘opgesloten’ zit, kan dat erg verfrissend zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *