Weer-naar-school-spanning en Corona: 10 tips voor ouders

Weer-naar-school-spanning en Corona: 10 tips voor ouders

Het is een rare zomer, deze van 2020. Je kinderen lekker vrij van school, lekker thuis hangen… oh wacht, dat deden ze de 4 maanden ervoor ook al vanwege Corona: en alsmaar die richtlijnen en waarschuwingen over afstand houden. Niks was zoals ze het gewend waren. Ook de geplande vakantie ging misschien niet door. En net als de scholen weer gaan beginnen, stijgt het aantal besmettingen weer. De richtlijnen zijn vaag, de verhitte discussies laaien weer op over ventilatie.

Scholen zijn er zelf nog niet helemaal achter wat nu de beste manier is. In Emmen is zelfs een school waar mondkapjes verplicht worden. Ook bij de scholen van onze kinderen wordt het gebruik van mondkapjes in de gangen en aula geadviseerd.

Al deze onzekerheden over hoe het straks gaat op school, kunnen best wat spanning geven bij je kind. In dit blog lees je hiervoor 10 tips.

Wordt de klas weer opgedeeld?

klas Corona

“Ik ben blij dat ik weer naar school mag”, verzuchtte onze bijna-15-jarige. Nou anders ik wel! Eindelijk weer wat ritme erin… stoppen met gamen en hangen. Ik ben dolblij dat alles weer opstart! Alleen is het nog niet duidelijk hoe de school het gaat aanpakken: weer op afstand lessen volgen? Weer de klas verdeeld in 2-3 groepen? Hoe is die onzekerheid voor kinderen die houden van vastigheid en voorspelbaarheid?

En dan die brugklassers en andere eerstejaars

Voor de eersteklassers van alle opleidingen komt daar ook nog het Nieuwe bij: alles is nieuw! Hoe vind je een plekje in je nieuwe klas, hoe vorm je een groepje om je heen, als je amper de gelegenheid hebt om iedereen goed te leren kennen? Gaan introductiedagen wel door, gaan ze afstand houden van elkaar?

weer naar school Corona

In plaats van de veiligheid van je mentorklas, en het vaste ritme van met je klas van lokaal naar lokaal sjokken, zijn daar nog alle nieuwe maatregelen en looprichtingen en moet je afstand houden van je docenten. En dan moet je ook nog leren zelfstandig je huiswerk bij te houden. Alsof al die dingen vóór Corona al niet ingewikkeld genoeg waren.

10 tips om je kind te begeleiden

Dit jaar is voor veel kinderen één grote cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ geweest, een cursus flexibel zijn, je aanpassen aan de omstandigheden. En ook grote mensen vonden dat vaak moeilijk.

Dus hoe begeleid je je kind in deze periode dan het beste?

Tip 1: erkenning

Geef erkenning voor wat het kind voelt: het ís ook spannend, het ís ook niet leuk, het ís ook jammer, wat er maar bij de situatie past. Is je kind bang voor Corona, om ziek te worden, of is je kind onzeker over hoe het straks op school gaat: benoem deze gevoelens. Je kunt ook vertellen hoe het voor jou is en hoe jij ermee omgaat.

Tip 2: help je kind eerdere situaties herinneren

Noem een eerdere situatie die spannend/niet leuk/jammer was, en help je kind herinneren hoe het daar toen mee is omgegaan. De eerste achtbaan, het nieuwe voetbal- of hockeyteam, een leuk uitje dat door omstandigheden niet door ging, of sowieso hoe het dit voorjaar met alle spanningen omging… Het is vaak al een eye-opener voor kinderen dat ze best al wat tools in huis hebben om hiermee om te gaan. En voor jou ook misschien!

Tip 3: welke positieve eigenschappen heeft je kind al?

Noem de positieve eigenschappen die jij van je kind weet, die helpen bij deze situatie.
– “Juist omdat jij zo lekker kunt kletsen, maak jij makkelijk vrienden”
– “Precies omdat jij zo rustig bent en naar mensen kijkt en luistert, zul je snel begrijpen hoe alles gaat daar”
– “Omdat jij zo stoer bent, ga je dit ook wel goed aanpakken!”
– “Jij bent zo creatief, jij gaat vanzelf een oplossing verzinnen!”

Tip 4: stel veel vragen

Kom niet met tips of oplossingen, vul niks in, maar stel vooral veel vragen, zoals:
– “Wat denk je dat jou kan helpen?”
– “Wat kan ik doen om jou te helpen?”
– “Bij wie zou je nu even willen zitten?”
– “Hoe denk je dat het opgelost kan worden?”
Niet op een verwijtende toon, maar geïnteresseerd en meeluisterend. En soms kun je ook een suggestie doen natuurlijk, heel indirect: “Zou het misschien kunnen dat het helpt als je….”
Je kind voelt zich zo meer serieus genomen dan wanneer jij vertelt hoe het moet.

Tip 5: no more drama

Misschien vind je het zelf allemaal wel heel spannend. Of heel sneu voor je kind. Of gewoon lastig. Maak er geen enorm drama van! Je kind heeft er niets aan als jij gaat mee-jammeren en je intens veel zorgen maakt. Het andere uiterste is dat je alle zorgen wegwuift, zoek een mooie middenweg. Heb het vertrouwen dat je kind zich wel gaat redden in het leven, dat het ook deze hobbel wel weer overleeft en er sterker van wordt. Want ja, als jij het al niet vertrouwt, hoe moet je kind dan zelfvertrouwen opbouwen?

Tip 6: laat je kind maar even

Gun je kind zijn/haar baalmomenten. Zeker introverte kinderen kunnen zich afsluiten en zich urenlang terugtrekken. Als ouder zou je dan het liefst alles willen doen om het op te vrolijken. Dat hoef je niet altijd te doen, laat hem of haar maar even. Er zijn ook kinderen die hun baalmomenten er heel expressief uitgooien, ruzie gaan zoeken, de kont tegen de krib…. Ook dat kan enorm opluchten. En soms moet je het maar even laten begaan, het zegt vooral dat er onrust is van binnen.

Tip 7: help met praktische zaken

Help je kind met praktische zaken als het gaat om vage of onzekere situaties: via vragen als “Wie kan hierbij wel duidelijkheid geven?” “Hoe kunnen we erachter komen hoe ze dat gaan doen?” zet je je kind aan het nadenken over oplossingen. Of het nu gaat om maatregelen rondom Corona of om andere schoolse zaken.
Kinderen vinden het vaak lastig om hun leraar of mentor een berichtje te sturen (of om hun vinger op te steken in de klas). Jij kunt het normaliseren en uitleggen dat jij op je werk ook gewoon om duidelijkheid vraagt wanneer je iets niet begrijpt.

Tip 8: geef je grenzen aan

Veel mensen gaan in tijden van stress dingen vermijden, zich verliezen in iets heel anders, en voor pubers geldt dit ook: telefoon, gamen. Begrens het gedrag: het wordt weer een hele omslag van de vrijheid blijheid naar de verplichtingen en het ritme dat school met zich meebrengt. Afkicken dus…
Dat kan tegenvallen en dan kun je daar als ouder best je autoriteit laten gelden. Wees duidelijk over je grenzen, maak afspraken en leg ook uit waarom: beter het schooljaar goed starten, zodat je een buffer opbouwt voor de rest van het jaar.

Tip 9: maak een oppeplijstje

Maak een positiviteitslijstje met je kind: een overzicht aan gedachten en acties die helpen om je weer fijn en sterk te voelen. Bijvoorbeeld:
– het is leuk om iedereen weer te zien
– ik vind het leuk om weer te gaan leren
– als ik rustig ademhaal voel ik me weer beter
– ik weet dat mijn paniek vanzelf weer zakt
– als ik mijn hand op mijn buik leg word ik weer rustig

Zo zijn er legio ‘groene gedachten’ die je in geval van nood kunt toepassen. Schrijf ze samen op, laat je kind er een mooie lijst van tekenen en versieren, en neem het af en toe samen door: als ik me X voel, ga ik Y doen.

Tip 10: zie het als een kans

Zie deze hele periode rondom Corona als een belangrijke les in het omgaan met teleurstellingen. Het leven zal nog wel vaker dingen aan je voorschotelen die je niet zo wil. Help je kind om hierin flexibeler te worden. Hierover lees je in dit blog nog eens 6 tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *