Je eigen emmer vol

Je eigen emmer vol

Of je nu kleuters hebt of pubers, jouw gemoedstoestand heeft invloed op de manier waarop je kind op jou reageert. Dat kan je enorm helpen in positieve zin, om je kind in de meewerkstand te krijgen. Maar helaas gebeurt het ook vaak in negatieve zin: jij hebt haast, jij bent moe, jij voelt je niet gezien, jouw emmer raakt vol.

En dan gebeurt er wat emmertjes doen: die lopen over. Je gaat zuchten, sarcastische opmerkingen maken, schreeuwen of huilen. Of wat stiller: je toon wordt kortaf, je gezicht staat anders, je fronst meer en zucht nog wat. Het is menselijk, we kennen het allemaal, maar het vervelendste is: zo escaleert de boel ook sneller.

Als jij niet lekker in je vel zit, pikken ze dat feilloos op en reageren ze anders op je. En vaak is dat niet van: “Oh oh papa/mama heeft het zwaar, laat ik maar zoet reageren”, nee ze gaan juist jouw irritatie spiegelen, om aandacht vragen of nog minder luisteren dan ze al deden. Voor je het weet reageren jullie heftig op elkaar en lopen alle emmertjes over.

Wat kun je nou het beste doen als je dit vaak hebt?

1.     Herken wanneer je spanning stijgt en doe iets

Het eerste dat ik leer aan kinderen die snel ontploffen, is dat ze moeten gaan aanvoelen dat er iets ‘borrelt’. Bij sommigen is dat in de buik, bij anderen in de borst. Ik voel het zelf in mijn keel.

Het is belangrijk om dit als ouder ook bij jezelf te herkennen, om je hiervan bewust te zijn. Want bij dat signaal kun je nog andere keuzes maken: loop weg uit de situatie, ga naar de WC, ga naar de wasmachine, ga naar buiten, ga even rustig ademhalen. Zélfs als het ochtendspits is en jullie te laat dreigen te komen. Dat kan tegenstrijdig voelen, maar met een minuut afkoelen voorkom je zoveel scènes en weerstand.

2.     Bereid je voor op de storm

Daarnaast kun je ook de kinderen voorbereiden op bepaalde dingen: morgen moet ik op tijd op werk zijn, dat is heel belangrijk, en ik zou het fijn vinden als jullie mij een beetje helpen zodat we dan op tijd de deur uit kunnen.

boos kind

Bedenk op een rustig moment wat bij jou lastige situaties zijn (zoals bv de stress rondom naar bed gaan), en hoe zo’n situatie kan verlopen. Dan zul je je op het moment zelf minder overvallen voelen en kiezen uit een van je voorbereide scenario’s. Dus als je weet dat je kind niet loskomt van de iPad, hoe wil je dan reageren? Als je kind om extra tijd vraagt, wat wil je dan zeggen? Als je kind een brutale opmerking maakt, hoe ga je daarmee om?

Vaak werkt het in dit soort situaties dat je een beetje meebeweegt en dan de leiding neemt: eerst contact maken, verbinding zoeken en dan zeggen wat er gaat gebeuren. Of het helpt om keuzes te bieden: ga je nu naar boven of na dit spelletje?

Door in alle rust te bedenken hoe je op dingen gaat reageren, wat je gaat zeggen en het alvast voor je te zien, zal het je ook gemakkelijker lukken om niet te ontploffen. En dat maakt weer dat het allemaal lekkerder gaat.

3.     Zorg voor jezelf, leeg je emmer regelmatig


Het is gewoon niet handig, je kind opvoeden en corrigeren als je emmer zo vol is. Je bereikt er meestal niet mee wat je wilt, je wordt op de proef gesteld en het ontploffingsgevaar is groot. Dus zorg dat er momenten in je dag zijn waar jij je emmertje leegmaakt. Dat je een wandelingetje maakt, dat je gaat sporten, dat je even een kwartiertje zon pakt in de tuin. Of dat je avondjes weg bent, dat je een plekje hebt om je terug te trekken en op te laden. Ga mandala’s kleuren of muziek maken. Doe in elk geval iets dat bij jou helpt! 9 jaar geleden schreef ik dit blog met 100 ontspanningstips, daar móet wel iets bij zitten voor je!

4.     Werk aan een positieve relatie met je kind

relatiegebaren emmer vol

Sinds een paar dagen luister ik naar ‘De geweldloze podcast’. Hierin hoor je heel veel praktische tips hoe je de band met je kind kunt herstellen of verbeteren. En hoe je je kind daardoor meer in de meewerkmodus krijgt. Een van de geweldige tips is om als ouder meer ‘relatiegebaren’ te doen. Kleine dingen waarmee je laat weten dat je om ze geeft, dat ze belangrijk voor je zijn. Als het niet lekker gaat in huis kan het gebeuren dat je alleen nog maar aan het mopperen bent. Focus eens wat meer op deze relatiegebaren, zonder dat je er iets voor terug verwacht. Op deze pagina vind je leuke tips van andere ouders.

5.     Kijk wat je kunt veranderen in je leven

Soms zit er onder die volle emmertjes ook een soort van ontevredenheid: over je leven, je baan, je relatie, je ex. Dat het bij iedereen allemaal makkelijker lijkt te gaan dan bij jou. Zo’n gevoel van ontevredenheid kan enorm zeuren op de achtergrond. Het kan maken dat je emmertje sneller vol zit en overloopt.

veranderen leven

Ik hoorde van Freddy Jacquin, een van mijn hypnosetrainers, de quote: “Wat moet er gebeuren zodat jij zoveel van jezelf gaat houden dat je het leven gaat creëren dat je echt wilt?”.

Laat die zin nog eens even bezinken.

Soms voelt het of je vast zit. Er kunnen dingen spelen in je leven of je gezin, die jouw situatie lastig maken. Maar soms zijn we zó bezig om het anderen naar de zin te maken dat we helemaal niet meer voor onszelf zorgen. Dan ben je eigenlijk meer aan het overleven dan aan het leven. Wat als je genoeg van jezelf gaat houden om daar meer stappen in te zetten?

Hulp nodig?

Ik werk vaak met ouders rondom volle emmertjes. Het valt ook niet mee allemaal, zeker voor alleenstaande/gescheiden ouders, zeker als je pittige kinderen hebt of spanningen in de familie of op werk. Soms help ik om meer structuur in je dag te krijgen, meer leren delegeren of gewoon niet doen. Soms gaat het ook gewoon om je systeem helemaal te kalmeren, de stress van de afgelopen jaren helemaal loslaten. Dat kan bijvoorbeeld ook met hypnose. Wil je meer weten? Plan dan eens een gratis kennismakingsgesprek met me in, dan kunnen we erover praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *