Dé oefening die helpt voor meer motivatie

Dé oefening die helpt voor meer motivatie

Motivatie is toch wel een van de belangrijkste thema’s in mijn praktijk. Hoe maak je zin? Hoe zorg je dat je ook echt in beweging komt? Niet alleen lastig voor pubers, ook volwassenen kunnen hier tegenaan lopen. In dit blog lees je een oefening die je zeker gaat helpen. Doe hem zelf, of doe hem met je kind.

Bedenk eerst een doel

Doel outcome motivatie

Voordat je verder gaat, formuleer eerst duidelijk wat je doel is. Wat wil je bereiken? Maak het concreet, het moet iets zijn wat je écht wilt en waar je je een voorstelling van kan maken. Dat kan bijvoorbeeld zijn: 15 kilo afvallen, 10 km hardlopen, je eindexamen halen of overgaan dit schooljaar.

Vind je dit lastig? Denk dan eens aan een moment dat je tóch goed bezig was (bijvoorbeeld met sporten of met leren). Wat maakte dat je uiteindelijk tóch aan het werk ging? Wat zei je tegen jezelf? Wat wilde je bereiken? Dit helpt vaak om te bedenken waar je naartoe wilt werken.

De oefening om meer motivatie te voelen

Volg onderstaand stappenplan. Lees het eerst rustig door en ga het dan stap voor stap doen. Je hebt in elk geval twee papiertjes en een pen nodig.

Stap 1: Maak twee briefjes: één briefje voor jou NU en het andere voor jou op het moment dat je je DOEL haalt

Stap 2: Leg de briefjes een stukje van elkaar op de grond in de kamer

Stap 3: Ga op het NU staan: dit ben jij nu. Voel maar even hoe je je voelt op deze plek.

Stap 4: Loop nu rustig en stap voor stap naar je DOEL.

Stap 5: Als je op je DOEL staat, doe je je ogen dicht en stel je je voor dat je je doel over X maanden ook echt bereikt hebt. Dit is de belangrijkste stap, neem hier de tijd voor! Voel hoe dit moment voelt, wat voor beeld zie je erbij, welke geluiden hoor je… laat dit trotse/blije/voldane gevoel door je hele lijf stromen en maak het nog groter.

Stap 6: Kijk dan vanaf je doel terug naar je briefje van NU en bedenk: welke stappen heb je moeten nemen om uiteindelijk hier te komen? Formuleer ze alsof je ze al gedaan hebt: “Ik heb een timer gezet bij het gamen” “Ik heb mijn telefoon vaker weggelegd” “Ik heb alle stof goed bijgehouden” “Ik heb hulp gevraagd”. Dit is een persoonlijke, voel welke acties er bij jou passen en benoem deze.

Stap 7: Loop nu nog eens terug naar het NU, en ga dan vanuit NU weer stap voor stap richting je DOEL, waarbij je alle stappen nog eens benoemt.

Stap 8: Je zult merken dat je nu gemakkelijker de juiste acties gaat ondernemen. Je hersenen hebben het al gezien en zijn als het ware beter voorgeprogrammeerd!

Hoe is het nu met je motivatie?

Stuur me eens een berichtje hoe je deze oefening ervaren hebt, of zet het hieronder in de comments! En weet dat je hem keer op keer opnieuw kunt doen, op de momenten dat je even inspiratie nodig hebt. Wil je meer lezen over motivatie? Vraag dan mijn gratis e-book aan met 10 praktische oefeningen voor meer motivatie bij je puber!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site werkt met cookies: wil je verder gaan, ga dan eerst akkoord met het gebruik hiervan. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies', zodat je niet eerst allerlei aparte toestemmingen hoeft te geven. Als je doorgaat op deze website zonder je cookie-instellingen aan te passen of als je klikt op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten